FLYGBRANSCHENS FRAMTID
SAS-förhandlingar återupptas på torsdag
Ekonomi (TT)
Förhandlingarna mellan SAS och de skandinaviska pilotfacken fortsätter på torsdagen. Även om parterna kommer överens och strejken blir avblåst kan det ta ett par dagar innan SAS kan flyga som vanligt.
Roger Klokset som leder det norska pilotfacket säger på onsdagskvällen att förhandlingarna avbryts för kvällen och kommer att återupptas klockan 9.00 på torsdagsmorgonen.
Tidigare, på onsdagsmorgonen, sade han till de samlade journalisterna som väntade utanför Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm att han hoppas att SAS nu ska ha realistiska sparkrav, och att SAS ska respektera kollektivavtalet.
Men hur lång tid förhandlingarna kunde han inte säga.
– Det kan ta tid, det kan gå fort. Det beror på SAS, sade Klokset och konstaterade att det är SAS som har bjudit in till förhandlingarna.
"Principer inom arbetslivet"
Han fick då frågan om han och de norska pilotfacket fortfarande är beredda att försätta SAS i konkurs.
– Vi har aldrig velat se SAS i konkurs. Men vi står upp för principer inom arbetslivet. Sedan är det SAS styrelse som får besluta hur det ska bli med SAS, sade Klokset.
Under tisdagen var den norske riksmedlaren Mats Ruland redan på plats i Stockholm. Han hoppas att parterna kommer att vara lösningsorienterade när de möts vid förhandlingsbordet igen, sade Ruland till NTB.
Cirka 900 piloter
Cirka 900 SAS-piloter har snart strejkat i tio dagar. Sedan dess har mellan 200 och 250 flygavgångar och 30 000 passagerare berörts dagligen.
På måndagen gav båda parterna beskedet att de var villiga att börja förhandla igen.
Enligt flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs tyder beskedet på att en lösning snart kan vara i sikte.
– Jag tror att vi kan prata om dagar, sade Hans Jørgen Elnæs till TT på tisdagen.
Kan dröja att få upp planen
Även om parterna kommer överens och strejken blir avblåst kan det ta ett par dagar innan SAS kan flyga som vanligt, enligt SAS presschef i Danmark.
– Många plan har stått parkerade under strejken, och därför måste de genomgå ett särskilt säkerhetsförfarande för att få flyga igen. Det tar tid, säger Alexandra Lindgren Kaoukji till danska nyhetsbyrån Ritzau.
En sympatistrejk bland mekanikerna i Köpenhamn gör också att fler obligatoriska kontroller av planen måste genomföras. Enligt reglerna ska detta ske var tredje dag, men det har inte skett under strejken, skriver Ritzau.
Därför kan det gå snabbare från Oslo och Stockholm.
– Sammantaget kan det ta några dagar innan vi har alla plan klara. Men det finns plan som kan avgå snabbare, säger Alexandra Lindgren Kaoukji.
Rättad: I en tidigare version av artikeln förekom ett felaktigt namn.
Beata Wallsten/TT
Kristina Erkenborn/TT
Fakta
Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.
Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.
Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.
Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.
Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.