"Bekväma" tjänster ryker i kärvare ekonomi
Ekonomi (TT)
Företagen vill få oss att prenumerera på allt från glasögon till kaffe och matkassar.
Men i kärvare ekonomiska tider riskerar flera prenumerationer att ryka.
– Många tjänster är “nice to have” snarare än något man behöver, säger Joakim Sjöblom på Minna Technologies.
Tiden då Spotify och Netflix var det enda vi prenumererade på är förbi.
Glasögon, rakhyvlar, mensskydd, kläder och kaffe. Allt fler företag har hittat något som det går att erbjuda som en prenumeration.
Företaget Sniph lanserade 2015 en tjänst som låter användarna prenumerera på parfymer.
– När Sniph startade fanns det ingenting alls som liknade det vi gjorde. Hela idén var att man skulle kunna upptäcka doft och nischparfymer på ett prisvärt sätt, säger bolagets vd Matilda Grundberg.
Kul bli överraskad
I dag har bolaget delägare som Spotifygrundaren Martin Lorentzon och Cristina Stenbeck.
Enligt Matilda Grundberg väljer kunderna att prenumerera för att det är bekvämt och för att de gillar överraskningseffekten.
För företaget innebär det återkommande intäkter, som är mer säkra än om kunderna bara skulle göra engångsköp.
– Vi bygger också upp en lojalitet, vi har en nära relation med kunderna, säger hon.
Även kaffekedjan Espresso House har hoppat på tåget och lanserade för ett par år sedan en kaffeprenumeration. Prenumeranterna får dricka hur mycket kaffe de vill för en månadskostnad.
Sämre tider
Bolaget är förteget kring hur det går, men i ett mejl till TT skriver Sverigechefen Stina Möller att ambitionen är att nå nya konsumenter.
"Prenumeration kan konkurrera med andra sätt att konsumera kaffe, som ett alternativ till att brygga hemma eller köpa från en närbutik".
Enligt Stina Möller har konsumenterna vant sig vid olika prenumerationstjänster, och efterfrågar dem. Däremot är det enligt Stina Möller för tidigt att säga hur inflationen påverkar prenumerationerna.
För i takt med att inflationen och räntorna stiger ryker vissa prenumerationer.
Det ser Joakim Sjöblom, som driver företaget Minna Technologies som hjälper folk att hantera olika abonnemang.
Redan i februari märkte han att fler började säga upp sina abonnemang.
– Många tjänster är “nice to have” snarare än något man behöver. Vi ser att särskilt bekvämlighetstjänster tar stryk när ekonomin blir svagare. Så fort inflationen ökar och köpkraften minskar ligger abonnemangstjänster nära till hands om du vill göra en förändring, säger han.
Säga upp tjänster
Minna riktar sig inte direkt till privatpersoner, utan kunderna är banker, som i sin tur låter sina kunder använda tjänsten. I dag använder elva banker i Europa Minna, däribland Swedbank och Danske Bank.
I juli hade användningen av tjänsten ökat med 30 procent jämfört med januari. Totalt sker nu 250 000 uppsägningar i månaden på plattformen på den europeiska marknaden.
Strömningstjänster är det som ryker först när plånboken blir mindre, enligt Minnas europeiska data. Bolaget kan också se att det som Joakim Sjöblom kallar för "bekvämlighetstjänster" ryker. Han nämner specifikt matkassar.
– I en högkonjunktur betalar folk för den sortens bekvämlighet. Nu tar sådana tjänster stryk. Det är fortfarande dyrare att ha en matkasse än att gå och storhandla, säger han.
Matilda Grundberg på Sniph säger att det är för tidigt att säga hur inflationen påverkar bolaget.
– Parfym ger en lyxkänsla i vardagen, samtidigt som vi ligger på en okej prisnivå jämfört med andra inköp man gör. Därför tror jag att vår tjänst blir enklare att behålla. Men vi är inte naiva, det är klart att minskad köpkraft kommer ge konsekvenser på olika sätt, vi är beredda på alla varianter, säger hon.
Johanna Ekström/TT