DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Inflationen slår mot bilindustrin

Bättre än väntat i tredje kvartalet för BMW räckte inte för att lyfta aktien, som faller på trenden nedåt i försäljningsvolymen till följd av inflationseffekter i Europa. Arkivbild Bild: Matthias Schrader AP/TT

Ekonomi (TT-Bloomberg)

Den utbredda inflationen i Europa har börjat göra tydliga avtryck i bilindustrins försäljning. Utvecklingen trycker ned BMW:s och Stellantis aktier på börserna i Frankfurt respektive Paris.

Stellantis – med Peugeout, Fiat och Chrysler bland märkena – uppger i en delårsrapport att de märker hur kunder skjuter upp bilköp.

– Makromiljön är helt klart väldigt utmanande, särskilt i Europa, säger Stellantis finanschef Richard Palmer på en telefonkonferens med journalister.

Även tyska BMW – som slog förväntningarna vad gäller vinst och omsättning under tredje kvartalet – ser motvind i efterfrågan.

BMW-aktien backar 3,2 procent, medan Stellantis tappar 2,2 procent.

Konkurrenten Volkswagen sänkte så sent som förra veckan sin försäljningsprognos.