SVERIGES ENTREPRENÖRER

Spotifys miljardmål hänger på Afrika

Bild: Anders Wiklund/TT

För att lyckas nå miljardmålet som de satt upp måste Spotify lyckas i Afrika. Det säger Gustav Gyllenhammar, chef för tillväxt, marknader och prenumerationer i en intervju med SvD. 2030 siktar musikplattformen på att ha en miljard lyssnare globalt.

Det senaste kvartalet hade Spotify 456 miljoner användare. Men nu utmanar musikjätten sig själva och sätter ett lyssnarmål om att fördubblas på åtta år, skriver SvD.

Gustav Gyllenhammar, chef för tillväxt, marknader och prenumerationer, har fått bolaget att växa sedan 2013 då man hade 25 miljoner användare.

Nu är det dags att växla upp ännu mer och sikta in sig på de största tillväxtmarknaderna som är Sydostasien, Indien, Mellanöstern och Afrika, berättar han för tidningen.

– Vi gick in i Sydafrika för några år sedan och expanderade i början av 2021 till resten av Afrika. Vi har dubblat användarbasen på årsbasis, och det måste vi fortsätta göra länge. Men det är en kontinent med 1,4 miljarder invånare och en ung befolkning, så jag tror på extremt stark tillväxt där.

Med en folkrik kontinent och ung befolkning utgör Afrika en nyckel för att nå miljardmålet, beskriver Gyllenhammar.

SvD: Spotify satsar på Afrika: ”Extremt stark tillväxt”