DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Svenska bilarna blir äldre – "håller i pengarna"
Fordon (TT)
Den svenska bilflottan blir allt äldre. Sedan 2021 har genomsnittsåldern för fordonstypen ökat med ett helt år, enligt en undersökning.
– Folk väljer att hålla i sina pengar nu, säger Martin Fransson, vd på bilhandelssajten Wayke.
På två år har genomsnittsåldern ökat från 10,4 år till 11,4 år för personbilar i Sverige, enligt statistik som ett antal aktörer i fordonsbranschen tagit fram med hjälp av data från bland annat Transportstyrelsen.
Enligt Martin Fransson, vd på Wayke, beror den föråldrade bilflottan på flera faktorer.
– Först och främst finns det många andra hål att stoppa pengarna i för folk just nu. Exempelvis går bolånen upp, och då får bytet till en ny bil vänta, säger han.
Fler reparerar
Martin Fransson pekar också på den svaga kronan, färre skrotade bilar och högre benägenhet för reparationer som ytterligare delförklaringar. Under årets första kvartal skrotades det lägsta antalet bilar sedan motsvarande period 2009, enligt Transportstyrelsen.
– Fler och fler väljer att laga sina bilar på verkstaden, men sedan försvinner också många nyare bilar på export, då bilhandlare får väldigt bra betalt för dem just nu. Bara valutaeffekten, att vi har svag krona, gör det väldigt attraktivt att handla bil i Sverige.
Räntor påverkar
Martin Fransson beskriver utvecklingen som ett trendbrott, då personbilarnas snittålder tidigare har minskat under en period.
– Vi har en vagnpark som blivit nyare och nyare för varje år. Det som drivit på den utvecklingen har varit en leasingtrend och så klart klimatbonusen. Nu har vi inte längre någon klimatbonus och räntorna är högre, vilket gjort privatleasingen mindre attraktiv, säger han.
Bakom statistiken står, utöver Wayke, fordonsanalysföretaget Vroom och Motorbranschens riksförbund.