E-HANDELNS UTVECKLING

Rapport: Swish lika poppis som bankkort i e-handeln

Genrebild. Bild: Jessica Gow/TT

Swish är numera lika populärt som betalkort när konsumenterna ska handla på nätet, visar en rapport från Nets.

Under 2022 uppgick den totala svenska e-handelsmarknaden, vilket inkluderar resor, varor och tjänster, till 277 miljarder kronor. Det är en ökning jämfört med året innan.

– 2022 kan sammanfattas som ett år med betydande förändringar samtidigt som det är en återgång till det mer normala. Utan pandemi och restriktioner ökade resekategorin starkt igen medan shopping av produkter på nätet minskade, och Swish är numera lika populärt som kort vad gäller betalningar, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av den europeiska betalleverantören Nexi, i ett pressmeddelande.

Pressmeddelande: Stark tillväxt för svensk e-handel och Swish på delad förstaplats som betalsätt