DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Fortsatt knackigt för e-handeln

Något fler handlade på nätet under sommaren – men för lägre summor än tidigare. Bild: Jessica Gow/TT

Ekonomi (TT)

E-handelns omsättning i Sverige minskar med 3 procent i juni. Däremot ökar svenskarnas handlande på nätet med 2 procent i juli jämfört med samma månad föregående år, visar Svensk Handels e-handelsindikator.

Förutom i juli har omsättningen i e-handeln minskat samtliga månader hittills i år, med undantag i februari. För hela perioden januari till och med juli har omsättningen totalt minskat med 4 procent. Det gäller både svenska konsumenters köp från svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer inkluderas.

"Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Något fler svenskar handlade på nätet i både juni och juli i år jämfört med samma månader förra året. Men de handlar för lägre belopp än tidigare.

"Beteendeförändringen mot ökad e-handel och konsumenternas jakt på låga priser gynnar andrahandsmarknadens utveckling", säger Per Ljungberg.