DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Volvo Pentas vd: ”Ge oss tydliga utsläppsmål – men lägg er inte i teknikval”
Det finns olika sätt att minska koldioxidutsläppen. Den pågående elektrifieringen innebär inte slutet för förbränningsmotorn och utvecklingen av alternativa bränslen. ”Vi kommer att lösa det. Jag tror på marknadskrafterna”, säger Volvo Pentas vd Heléne Mellquist i en exklusiv TN-intervju.
I det svenska näringslivet pågår omfattande investeringar för att elektrifiera stora delar av transportsektorn på land, i luften och till havs. Volvokoncernen är inget undantag. Men här finns även en fortsatt tro på förbränningsmotorn. Inte minst hos koncernens kanske mest innovativa och lönsamma företag: Volvo Penta.
För gemene man är varumärket Volvo Penta sannolikt mest synonymt med båtmotorer. Framför allt för fritidsbåtar, men företaget är en viktig aktör även på marknaden för transportfartyg. Företaget har även tillverkning av motorer och tillämpningar inom offroad-sektorn, exempelvis skogs- och gruvindustrin.
Till det kan läggas affärsområdet kraftgenerering som omfattar dieselmotorer som används som reservkraft av exempelvis sjukhus och större shoppingcenter. Inom området pågår en intensiv utveckling av system för lagring av el i moduler fyllda med batterier.
– Eftersom vi kommer att ha tillgång till utveckling av batterisystem inom Volvokoncernen är vi inne i en fas där vi ta fram batterisystem för lagring av el. Det kan vara lagring av el från oplanerbara energikällor som sol och vind. Här ser vi framför allt stora datacenter som våra kunder, säger Heléne Mellquist till TN.
Vill vara en del av lösningen
Gemensamt för Volvo Pentas affärsområden är att de är sprungna ur tillverkning av motorer som drivs av diesel och bensin. Därmed är företaget en del i kedjan som orsakar stora utsläpp av växthusgaser inom transportsektorn.
– Vi är den del av problemet men vill såklart vara en del av lösningen. Därför investerar vi mycket i digitalisering, elektrifiering och teknik för minskade utsläpp i våra motorer, säger Heléne Mellquist.
Hon tycker att den pågående debatten om transportsektorns utsläpp kretsar för mycket om alla fördelar med elektrifiering och alla nackdelar med förbränningsmotorer. Hon efterlyser en debatt där man tydligare pratar om och sätter upp utsläppsmål som industrin ska förhålla sig till. Hon ser ingen anledning till att politiska beslutsfattare i Sverige och inom EU ska besluta om vilken teknik som ska ligga till grund för reduktionen av växthusgaser.
– Vi behöver ha tydliga mål. Då blir det likvärdigt ur konkurrenssynpunkt. Och det innebär att vi vågar och kan göra investeringar som vi tror på. Jag tycker inte att man som regering ska gå in och göra detaljerade styrningar av teknikval eller andra typer av lösningar. Utan ge oss tydliga CO2-mål. Då kommer vi att lösa det, säger Heléne Mellquist och fortsätter:
– Jag tror på marknadskrafterna. Jag beundrar dem faktiskt. Det är ju så att vi gör det bästa om vi vet vart vi ska och vilka krav som gäller för att släppa ut produkter på marknaden. Jag ser ingen anledning till att politikerna ska besluta om detaljer och exempelvis förbjuda dieselmotorn.
Om Volvo Penta
Vd: Heléne Mellquist
Grundat: 1868 (då under namnet Skövde gjuteri och mekaniska verkstad. Volvo köpte verksamheten 1935 och döptes då till Volvo Pentaverken).
Antal anställda: 2 200
Omsättning 2022: 16,7 miljarder kronor.
Rörelseresultat 2022: 2,6 miljarder kronor.
Verksamhet: Ingår i Volvokoncernen, tillverkar och säljer både marina drivlinor och motorer för industrin.
Tror du på ett långt liv för förbränningsmotorn?
– Förbränningsmotorn kommer vara ett bra alternativ väldigt länge. Inte minst inom offroad och sjöfartstrafiken. Här kommer det att ta tid att utveckla elektriska motsvarigheter med den prestanda som krävs. Vi måste jobba parallellt med den elektriska utvecklingen och utvecklingen av renare bränslen som exempelvis HVO och vätgas.
Går det att göra förbränningsmotorn tillräckligt klimatneutral så den passar in i kommande klimatlagstiftningar inom EU?
– Det är jag övertygad om. Men jag tror väldigt mycket på hybrida lösningar där batterikraften kommer passa väldigt bra i vissa fall och där förbränningsmotorer i kombination med renare bränslen passar bättre i andra fall.
Klimatutmaningarna kräver flera parallella teknikutvecklingsspår, anser Heléne Mellquist.
– Det finns ingen silver bullet här. Det måste alla inse. Självklart hade det varit praktiskt att jobba med en enda lösning men jag är övertygad om att vi kommer få välja lösningar efter tillämpning. Sedan måste vi som företag och industri veta vad som är kommersiellt försvarbart och hållbart baserat på fakta, säger hon.
Elektrifieringen handlar inte bara som att bygga batteridrivna fordon utan lika mycket om att bygga en infrastruktur för laddning och utveckla batteritekniken så laddning kan gå betydligt snabbare än i dag.
– Det är jätteviktigt och det går inte tillräckligt snabbt. Jag tycker som sagt inte om politisk detaljstyrning men om man vill se mer elektrifierade fordon borde man kunna jobba mer med incitament på köparsidan. Ge köparna incitament så de vågar ta klivet. Det kan vara hjälp med finansiering för att bygga ut laddningsmöjligheter i hamnar, på landsbygden men även privat, säger Heléne Mellquist.
Sverige stort ansvar att vara föregångare
Hon är övertygad om att Sverige har en viktig roll att spela för klimatomställningen. Här finns en innovationskraft och entreprenörsvilja som måste nyttjas bättre.
– Sverige är ett av världens bästa ställen att bo på. Vi har ett större ansvar att vara ”role model” för omställningen än många andra länder. Vi ska gå före och visa vägen. Då behöver vi ännu mer spets på vår utbildning och forskning. Vi får inte tappa vår position. Näringslivet gör massor med framtidsinvesteringar men här kan staten verkligen hjälpa till med skattefinansierade medel, säger Heléne Mellquist.
Hon lyfter fram forsknings- och utbildningsområden inom digitalisering, AI och elektrifiering som särskilt viktiga.
– Med digitalisering och AI kommer vi kunna optimera energianvändningen i våra och våra kunders produkter. Det kommer bidra till lägre utsläpp, effektivare processer och mer lönsamma projekt. Det är exempel från vår verksamhet men det gäller alla industriföretag skulle jag påstå, avslutar Heléne Mellquist.
Heléne Mellquist om..
…Volvo Pentas kompetensbehov
– Vårt kompetensbehov är jättestort och det är en av våra stora utmaningar framåt.
…satsningar på intern kompetensutveckling
– Jag har själv fått sätta mig i skolbänken igen och lära mig saker, och det gäller alla inom företaget. Vi har internutbildningar inom AI, inom el och så vidare.
…fördelen med att lära upp egen personal.
– Vi trodde ett tag att lösningen var ut med det gamla och in med det nya. Men det visade sig att en snabbare väg är utbilda våra egna som redan kan våra kunders krav och utmaningar.
…strategin att köpa kompetens
– Vi klarar inte allt själva utan väljer ibland att köpa upp företag med kompetens som vi behöver, ofta mindre specialistföretag
…reglerna för arbetskraftsinvandring
– Det är enormt viktigt att vi kan ta in spetskompetens från utlandet och att det är lätt att göra det. Vi borde slippa slåss och kämpa så mycket mot regler, skatter och ersättningar.