BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Ledare: Låt bolagen vara med och finansiera järnvägen

Malmtåget i Kiruna. Bild: Pi Frisk / SvD / TT

LKAB och H2 Green Steel själva är de som bäst kan lösa problemen med godstågen längs Malmbanan. Låt dem vara med och finansiera, och äga, skriver Matilda Molander på Dagens Industris ledarsida.

En dubblering av antalet tåg på mindre än tio år krävs för att lösa knutarna längs Malmbanan i norr. Att bygga järnväg tar tid och det gäller att sätta igång om problemen ska lösas men tyvärr bromsar både finansiering och regering. Den byråkratiska slöheten duger inte, menar ledarskribenten.

En lösning som Trafikverket tillsammans med LKAB och H2 Green steel tittar på är en förskottering, där bolagen går in och lånar ut pengar till staten för att komma igång snabbare.

”Men varför inte gå hela vägen? Malmbanan är byggd för godstransporter och används till största del av LKAB, och snart även H2GS. Så låt dem vara med och finansiera och äga järnvägen. Näringslivet behöver ett väl utbyggt och underhållet järnvägsnät, ingen kommer att vara bättre på att ordna det än näringslivet självt”, skriver hon.

Dagens Industri: ”Låt LKAB och H2GS betala rälsen”