FRAMTIDENS ARBETSMARKNAD

Lista: Så kan du stoppa dumhet på jobbet

Forskaren Mats Alvesson vill motverka dumhet på arbetsplatserna genom sin nya bok. Bild: Mostphotos, Lunds universitet

Funktionell dumhet på arbetsplatsen kan minskas genom mindre regelstyrning och mer eget tänkande. Det menar organisationsforskaren Mats Alvesson i en ny bok, skriver Akavia Aspekt.

Funktionell dumhet, som Mats Alvesson kallar det, präglas av ”en utbredd regelstyrning i kombination med en allmän benägenhet att rätta in sig i ledet och inte tänka utanför det föreskrivna”, skriver Akavia Aspekt.

Tillsammans med Stella Cizinsky, överläkare i kardiologi, verksamhetschef och debattör inom sjukvårdsfrågor, har han skrivit boken Dumhetsbekämpning – bättre organisationer och mer mening i arbetet. I boken ger författarna tips på hur problem på arbetsplatsen kan identifieras och hur arbetssätt kan förändras. Enligt Akavia Aspekt är målgruppen chefer, konsulter, utbildare och vanliga anställda.

– Funktionell dumhet har alltid funnits. Men i dagens samhälle – där väldigt många inte gör något som är uppenbart förnuftigt – eskalerar den. Tanklöshet och tankeslöhet tycks breda ut sig i arbetslivet. Många är i dumhetsbranschen; de förför, förenklar och håller på med tveksamheter som de inte reflekterar över. Exempelvis håller folk på med medarbetare- och lönesamtal utan att det nödvändigtvis leder någonstans. Åtskilliga följer hellre tropp än håller på egen integritet, säger Mats Alvesson till tidningen.

– Man ropar på alltmer resurser, vilket sällan hjälper. Om tillräckligt många skulle tänka till och ta ansvar för att plocka bort alla onödigheter och kontraproduktiva påfund – däribland värdegrundsövningar, vissa utvecklingsprojekt och dokumentationer som inte leder någon vart – skulle vi ha ordentliga resursökningar vad gäller kärnverksamhet och bättre resultat, fortsätter han.

Så motverkar du dumhet på arbetsplatsen

  1. Tänk till! Vad är meningsfullt, motiverat och vad bidrar till ett bättre resultat?
  2. Fundera på hur ni kan göra på andra sätt utan att följa det senaste modet eller imitera andra men genom att tänka själva.
  3. Plocka bort allt onödigt – även om du trampar någon på tårna som tycker möten, planer, dokumentation och visions- och värdegrundsprat är jätteviktigt. Undvik alla ”hurra-ord”, ord som betyder föga men har högt floskelinnehåll och där alla bara nickar instämmande utan att veta vad det handlar om. Exempel på sådana ord är: tillit, kvalitet, utveckling och strategi.
  4. Sätt ihop en dumhetsbekämpningsprojektgrupp som alla kan vända sig till! Denna grupp kan sammanställa en lista över sådant som anställda ser som tveksamt eller negativt. Sedan kan man rösta på lämpliga objekt som bör plockas bort eller ändras.

Källa: Mats Alvesson/Akavia Aspekt

Akavia Aspekt: Så motverkar du dumhet på arbetsplatsen