BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Ny prognos: Västlänken försenas med flera år
Trafik (TT)
Tågtunneln Västlänken genom Göteborg försenas med flera år – och blir flera miljarder kronor dyrare, meddelar Trafikverket.
Planen var att Västlänken, som av Trafikverket beskrivs som "ett av norra Europas största och mest komplicerade infrastrukturprojekt", skulle stå klar 2026. Men sedan kontraktet med entreprenören, som haft hand om en deletapp, hävts har det stått klart att tidsplanen inte skulle hålla. Frågan var bara hur stor förseningen skulle bli.
Nu meddelar Trafikverket att planen är att hela Västlänken kan tas i drift under åren 2029-2032, med en mest trolig sluttid år 2030. Delar av projektet kommer dock att kunna tas i bruk tidigare.
Notan blir dessutom dyrare. Den ursprungliga budgeten bedömdes i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor. Den nya bedömningen är att prislappen landar någonstans mellan 24,1 och 27,1 miljarder – med en trolig kostnad på 25,7 miljarder. I dagens penningvärde är det 38,5 miljarder.
Totalt sett innebär det en ökning av kostnaden på cirka 20 till 35 procent.
Fakta
Västlänken är en åtta kilometer lång slinga för pendel- och regionaltåg, huvudsakligen i tunnel under Göteborgs centrum. Tre nya stationer under mark ska etableras: Göteborgs stad, Haga och Korsvägen.
Göteborgs central är sedan 1800-talet en så kallad säckstation, där alla spår slutar inne på stationen i stället för att vara genomgående. Det innebär att ankommande tåg måste köra ut igen samma väg, vilket påverkar stationens kapacitet. Västlänken är ett sätt att avlasta Göteborgs central.
Projektet är en del av det så kallade Västsvenska paketet, en stor satsning på infrastruktur i samarbete mellan bland annat Västra Götalandsregionen, Trafikverket och Göteborgs stad.
Västsvenska paketet har en samlad budget på 34 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
Fakta: Trafikverket, Göteborgs kommun