DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Dyster prognos för handeln
Det pekar nedåt för stora delar av handeln i år och nästa år, enligt en prognos från HUI Research.
Värst ute i inflations- och räntechocken – som äter upp köpkraft för konsumenter – är säljare av byggvaror, elektronik och möbler.
Prognosen för hela detaljhandeln, mätt i fasta priser, är att det blir minus 7 procent i år och minus 1,5 procent 2024, enligt HUI Researchs nya prognos.
Jämfört med tidigare prognos är det en något bättre siffra för 2023, men en tydlig sänkning för nästa år.
"Kostnadernas toppnivå slår mot konsumtionen senare och blir mer ihållande än i tidigare scenario. Hushållens förväntade köputrymme påverkas därmed negativt", säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, i en skriftlig kommentar.
I löpande priser väntas den totala detaljhandeln öka med 1 procent i år. Men det är skilda världar för olika delar av branschen.
"Dagligvaruhandeln förväntas växa med 8 procent och sällanköpsvaruhandeln minska med 4 procent", skriver HUI Research – som ägs av branschorganisationen Svensk Handel.
För 2024 ligger prognosen för total detaljhandel mätt i löpande priser på en tillväxt på 0,5 procent – med en uppgång för dagligvaruhandeln på 2 procent och en nedgång på 1 procent för sällanköpsvaruhandeln.