RÄNTAN OCH INFLATIONEN

Matpriserna ligger still – bröd billigare

Brödet blev billigare. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi (TT)

Brödpriserna sjönk något, men i genomsnitt stod matpriserna stilla under september, visar färska siffror från den oberoende sajten Matpriskollen.

Prisökningen var noll procent på både mat och dagligvaror under september jämfört med augusti, berättar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

– Den stora grejen var att Arla sänkte sina priser med 10 procent i augusti. Andra tvingas med, och det blir en snöboll som sätts i rullning, säger han.

Prisutvecklingen totalt sett har nu avstannat, men om man jämför man hur det såg ut för ett år sen är skillnaden stor.

Tittar man 12 månader tillbaka är prisökningen 6,5 procent för dagligvaror och 6,8 procent för mat. Jämför man med januari 2022 är prisökningen för dagligvaror 19 procent, och för mat 21 procent.

Många prisändringar

Men oförändrade genomsnittspriser för september betyder inte stillastående priser.

– 40 procent av alla varor har ändrat pris, säger han.

18 procent av cirka 43 000 artiklar i Matpriskollens undersökning för september har ökat i pris, och 20 procent har blivit billigare på en månad.

Prissänkningarna och den oförändrade nivån innebär dock inte att vi kan hoppas på prisnivåer som innan priserna började rusa.

– Nej, men det här kan göra att det blir stopp för ökningar.

Bröd har gått ned i pris något under september jämfört med augusti. Prissänkningen matbröd är 1,4 procent jämfört med augusti. Spannmål och el har gått ned i pris, och det har nu avspeglats i prisnivån. Flera stora brödproducenter har sänkt sina priser, och de andra väntas följa efter, enligt Ulf Mazur.

– Det är en stark signal att de stora brödproducenterna nu sänker. Det visar att marknaden fungerar.

Även osten har blivit lite billigare, sänkningen för hela kategorin hårdost är 1 procent under augusti jämfört med september.

Dyrare köttfärs

Men det finns också varor som gått upp i pris. Köttfärs till exempel, där är ökningen under september 1 procent, frukten har också ökat 1 procent och charkvaror plus 0,6 procent.

Butikskedjorna har dock höjt sina egna varumärken mer än andra varor. När vi konsumenter får det tufft letar vi billigare alternativ, och det är ofta kedjornas egna varumärken.

Nu har kedjorna höjt dem med i genomsnitt 0,3 procent under september jämfört med augusti, alltså mer än för andra varor. Ica har höjt mest, 0,4 procent, och för det särskilt billiga Ica Basic med 0,8 procent. Ulf Mazur ser det som ett tecken på att kedjorna behöver förbättra sin lönsamhet.

– Det är en stor del av marknaden som är kedjornas egna varumärken, runt 30 procent. Det går fort att höja, de bestämmer själva och behöver inte förhandla, säger Ulf Mazur.

Johanna Cederblad/TT

Fakta

Priserna både för dagligvaror (vidare kategori) och mat har stått stilla i september jämfört med augusti. Prisutvecklingen är 0 procent.

Tittar man 12 månader tillbaka är prisutvecklingen 6,5 procent för dagligvaror och 6,8 procent för mat.

Jämför man med januari 2022 är prisutvecklingen för dagligvaror 19 procent, och för mat 21 procent.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen