KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Debatt: ”Sänkt reduktionsplikt försämrar konkurrenskraften för svenska företag”

VÄSTERÅS 20190805En långtradare passerar Sagån som är gräns mellan Västmanland och Uppland Foto: Fredrik Sandberg / TT / kod 10080 Bild: Fredrik Sandberg/TT

Tio transport- och logistikchefer tillsammans med miljökonsultfirman 2050 sluter upp för att försvara reduktionsplikten på Aktuell Hållbarhets hemsida.

Regeringens beslut att sänka inblandningskravet biodrivmedel till EU:s miniminivå är olyckligt då det missgynnar klimatet och hämmar den svenska konkurrenskraften, skriver branschföreträdarna.

"Ett åkeri med tunga fordon investerar ofta med en investeringshorisont på 5 till 8 år. Att förändra och slopa den redan utstakade vägen framåt skapar stor osäkerhet vilket leder till att färre transportföretag kommer investera i ny klimatsmart teknik", skriver debattförfattarna.

Enligt en rapport från drivmedelsföretaget Cirkle K, med stöd av bland annat Sveriges Åkeriföretag ser nästan hälften av de tillfrågade företagen en risk att förlora kunder som ett resultat att sänkta reduktionsnivåer.

En elektrifiering av fordonsflottan är nödvändig, men inte tillräcklig för att lösa utmaningen med de över 84 000 tunga fordon som redan finns i fordonsflottan. Reduktionsplikten är avgörande för att brygga gapet och det är olyckligt att politikerna vänder ryggen till det pågående klimatarbetet, skriver de.

Aktuell Hållbarhet Debatt: ”Sänkt reduktionsplikt försämrar konkurrenskraften för svenska företag”