DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Svalare intresse för Black week

Att hushållen har fått det tuffare märks i antalet korttransaktioner under Black week. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi (TT)

Black week-shopparna höll hårdare i plånboken under årets stora reavecka, visar färska siffror från storbankerna. Undantaget var hemelektronik där försäljningen ökade.

Överlag minskade spenderandet med två procent jämfört med Black week förra året, enligt samstämmiga siffror från Swedbank Pay och SEB över senaste veckans korttransaktioner. I fjol backade också försäljningsstatistiken i och med att hushållen redan då höll hårdare i plånboken.

Köpen av hemelektronik ökade däremot med 11 procent i år jämfört med Black week förra året, enligt Swedbank Pay. Siffrorna är däremot inte justerade enligt inflationen.

I övriga kategorier gick handlarna däremot minus. Under reaveckan minskade köpen av kläder och skor med runt en procent, försäljningen av heminredning backade med cirka tre procent och restaurang- och hotellbesöken med drygt åtta procent.

Enligt SEB:s sammanställning var de genomsnittliga rabatterna i år lägre än förra året, men antalet nedsatta produkter fler.