BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Öppning av Malmbanan försenas ytterligare
Olyckor (TT)
Tågurspårningen på Malmbanan fortsätter att kosta tid och pengar. Tågen kan börja rulla igen först i slutet av januari, enligt Trafikverkets senaste prognos.
"Men vi vill vara tydliga med att även denna prognos måste ses som preliminär och kan komma att uppdateras", säger Simon Sunna, tillförordnad enhetschef, på myndighetens hemsida.
Trafikverkets tidigare prognos var att banan skulle öppnas igen under andra veckan i januari.
Det var den 17 december som ett av den statliga gruvjätten LKAB:s malmtåg mellan Kiruna och Narvik spårade ur vid Vassijaure, nära gränsen till Norge.
Ingen person skadades. Men det fullastade malmtåget orsakade stora skador på rälsen och banvallen. En sträcka på cirka 15 kilometer behöver återställas. Runt 25 000 sliprar ska bytas och även bland annat växlar och ledningar.
"Den största utmaningen vi ser den närmaste tiden är dock vädret då det väntas bli temperaturer nedåt minus 30 grader i området", säger Simon Sunna.
Förutom att tågtrafiken drabbas av totalstoppet är de ekonomiska följderna enorma – i miljardklassen. Även LKAB:s kunder, stålverk runtom i världen, drabbas.
– Den sista båten från Narvik går i dag eller i morgon, sedan är det skraptomt i Narvik, säger Linda Bjurholt, logistikchef vid LKAB, till SVT Nyheter.
TT söker LKAB för en kommentar.
Fakta
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en av landets viktigaste järnvägar för transport av människor och gods.
Persontåg, godståg och malmtåg kör på den 50 mil långa sträckan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge.
Malmbanan är den enda järnvägen i Sverige som tillåter 30 tons axellast, vilket innebär upp till 8 600 ton tunga och 750 meter långa tåg med totalt 68 vagnar.
Mellan Kiruna och Narvik går i genomsnitt 24 malmtåg per dygn i båda riktningarna och mellan Malmberget och Luleå 8 malmtåg per dygn i båda riktningarna.
Källa: Trafikverket