DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Rizz och lösenordsbarn bland årets nyord

Ett nonsensuttryck har seglat upp bland årets nyord. Bild: Caleb Jones/AP/TT

Världen (TT)

"Rizz", "lösenordsbarn" – och nonsensuttrycket "quoicoubeh". Det är några av begreppen som under det gångna året seglat upp på nyordslistorna runt om i världen.

I en tid då AI i allt högre grad är begreppet på allas läppar väljer den anrika brittiska ordboken Merriam-Webster att i stället utse motsatsen "autentisk" till ett av årets ord, skriver AP.

Enligt Peter Sokolowski, en av ordbokens författare, går valet i linje med att själva innebörden av vad som egentligen kan betecknas som äkta allt mer sätts under lupp – inte minst i takt med att falska nyheter och så kallade "deep fakes" sprider sig i världens medier.

– Vi har insett att när begreppet ifrågasätts, så värdesätts det mer, säger han.

"Rizz" populärt begrepp

Konkurrenten Oxford University Press väljer i stället att placera det betydligt mer glamorösa begreppet "rizz" på förstaplatsen på listan över årets ord.

Begreppet, som kan beskrivas som en förkortning av "karisma", seglade upp som en favorit efter att skådespelaren Tom Holland i en intervju i juni fastslagit att han – sin superstjärnestatus till trots – ansåg sig vara i total avsaknad av detsamma.

Även "beige flagga" placerar sig på den brittiska ordbokens lista över årets ord. Uttrycket har under det gångna året alltmer flitigt använts i den digitala dejtingvärlden för att beskriva en potentiell partners udda drag – samtidigt som personen i fråga inte anses vara tillräckligt avskräckande för att degraderas med en röd flagga.

Ett något mer problematiskt begrepp som dessutom har alla förutsättningar att skapa friktion inom många familjer är i stället "lösenordsbarn" – som ingår i den australiska ordboken The Macquarie Dictionarys förslag på årets ord.

Begreppet beskriver, enligt ordboken, hur favoritbarnet i en syskonskara får ge namn åt de lösenord som föräldrarna använder för att exempelvis öppna sina datorer eller mobiltelefoner.

Retar franska "boomers"

I Frankrike, där landets akademi under många år benhårt försökt bekämpa alla influenser från den anglosaxiska språkområdet, har istället det tungvrickande nonsensuttrycket "quoicoubeh" seglat upp som ett av de mest populära bland landets tonåringar under det gångna året, skriver Le Monde.

Ordet, som inte har någon egentlig betydelse, används framför allt i syfte att reta gallfeber på landets äldre generationer, enligt tidningen.

Exempelvis kan uttrycket med fördel användas i lägen då en tonåring, efter att ha mumlat något ohörbart, får svaret "Quoi?" – "Vad?" – av sina frustrerade föräldrar, och då utbrister: "Quoicoubeh". Vilket troligtvis resulterar i än mer frustration bland den franska föräldragenerationen.

Att Oxford University Press i år valt att kora "rizz" till årets ord innebär också ett tydligt avbräck från förra årets betydligt mer deprimerande ordval, då ordboken i stället placerade ”Goblin mode” på förstaplatsen på sin lista.

Uttrycket betecknar det antisociala beteende – ofta i form av tv-serie-tittande – som många mer eller mindre frivilligt ägnade sig åt under pandemin – företrädesvis iförda det definitivt "icke-rizziga" plagget mysbyxor.

Anna Grönberg/TT