EU:S FRAMTID

EU:s rävsax: Därför kan tullar förvärra elbilskriget – ”Gör ont i hela min kropp”

Fredrik Sjöholm från IFN och Sven-Olov Daunfeldt från Svenskt Näringsliv varnar för att tullar och subventioner kan få allvarliga konsekvenser. Bild: Mostphotos, Karl Gabor, Kate Gabor

EU kan vara på gång att införa tullar på elbilar från Kina. En farlig utveckling, menar experter som TN har talat med. ”Riskerar att leda till strategiska handelskrig", säger chefsekonomen Sven-Olov Daunfeldt till TN.

Importen av elbilar från Kina har seglat upp som en het fråga i EU och sedan förra året pågår en utredning som kan komma att resultera i att EU inför tullar mot elbilar från landet i öst. Ett beslut i frågan väntades i början av sommaren, men den 31 maj kom beskedet att EU-kommissionens beslut skjuts upp till efter EU-valet.

Bakgrunden till utredningen är att Kina med hjälp av statliga ekonomiska subventioner till det egna landets företag har dumpat priserna på elbilar och på så sätt satt den globala konkurrensen ur spel. Genom att svara med tullar mot de kinesiska bilarna skulle de europeiska företagens villkor skyddas, resonerar delar av EU.

Men långt ifrån alla tycker att den här typen av tullar är någon bra idé. När Ekot nyligen frågade de svenska partierna vad de anser om att införa EU-tullar mot kinesiska elbilar så blev svaren blandade. Flera partier, som Liberalerna och Vänsterpartiet, var av olika skäl negativa till tullar, medan exempelvis Centerpartiet ställde sig positiva till förslaget.

– Vi ser hur den kinesiska staten dopar den här marknaden och det är farligt på sikt. Vi kan inte tillåta att Kina tar över viktig teknikutveckling utan här måste Europa se till att vi får produktion i Europa av säkerhetsskäl, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, till Ekot.

”Det är så klart ett problem att Kina överproducerar med hjälp av statliga subventioner och dumpar sina bilar i Europa och därmed slår ut producenter här. Så kan vi naturligtvis inte ha det.”

Men att införa handelstullar mot ett enskilt land för att skydda en enskild industri är problematiskt, menar bland andra Fredrik Sjöholm, professor och vd vid Institutet för Näringslivsforskning, IFN. Han varnar både för tullar och för att införa subventioner, något som också har föreslagits som ett sätt för EU att möta konkurrensen från Kina.

– Det är jättesvårt. Min grundinställning är att det inte är rätt att möta upp med subventioner till våra företag. Sen är det så klart ett problem att Kina överproducerar med hjälp av statliga subventioner och dumpar sina bilar i Europa och därmed slår ut producenter här. Så kan vi naturligtvis inte ha det, säger han, och fortsätter:

– Det gör ont i hela min kropp att säga det men i sådana fall är det berättigat med antidumpningsregler. Men generellt tror jag inte att vare sig tullar eller subventioner är vägen framåt.

Hur ser du på risken för att tullar leder till att Kina kontrar med egna tullar mot Europa, så att vi ändå ligger steget efter?

– Det finns en uppenbar risk för det så om EU inför tullar bör det föregås av en dialog med Kina. Det är dessutom viktigt att EU är tydliga med att tullarna sätts in i syfte att motverka dumpning och att de beror på statliga subventioner som Kina ger sina företag och som riskerar att slå ut europeiska företag. Slutar Kina med subventioner, slutar EU med tullar.

Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, säger dock bestämt nej till att införa tullar på kinesiska elbilar. Att gå vidare med tullar riskerar att leda till allvarliga konsekvenser, varnar han.

– Tullar är ofta väldigt kontraproduktivt. Det kan låta bra att nu ska vi svara med samma mynt, men problemet är att så fort vi gör det kommer de att svara med andra tullar. Så det riskerar att leda till strategiska handelskrig och det är ingen som blir vinnare av det i längden.

– Sen finns det vissa produkter där man kan behöva lägga en större del av produktionen i Europa av försvars- och säkerhetspolitiska skäl, det har jag all respekt för. Men att tro att tullar ska lösa de här problemen, då tror jag att man tänker helt fel för tullar leder snarare till större problem i längden.

Ståltullar ledde till sämre konkurrenskraft

Sven-Olov Daunfeldt tar upp att USA i många år hade tullar mot omvärlden för att skydda sin egen stålindustri och att det resulterade i att den blev ineffektiv och halkade efter sin motsvarighet i Europa.

– När man vill skydda ett lands produktion med olika typer av sådana åtgärder så leder det i längden till att man får ett mindre omvandlingstryck och en lägre produktivitet. Så det är en farlig väg att gå med tullar och den här typen av protektionistiska åtgärder, det är inte en väg framåt som jag ser det.

Och faktum är att Kina redan kan vara på gång med tullar mot Europa. Enligt uppgifter från statskontrollerad kinesisk media som Sveriges Radio har tagit del av planerar Kina att införa tullar mot europeiskt fläskkött med hänvisning till ”bevis” som ska visa att europeiska fläskproducenter bedriver orättvis handel i Kina.

Kinas krav: Lägg ner utredningen

Enligt sajten Teknikens Värld har Kina tillbakavisat att landet skulle ge subventioner till sina biltillverkare, samt framfört krav på att EU lägger ner sin utredning.

Samtidigt har USA redan meddelat att de kommer att satsa på höjda tullar på kinesiska elbilar och nu är alltså frågan hur EU ska göra.

Även alternativet som går ut på att möta konkurrensen med ökade subventioner till de europeiska företagen, vilket bland andra Vänsterpartiet har rekommenderat i stället för tullar, får också tummen ner av Fredrik Sjöholm och Sven-Olov Daunfeldt.

– Det är aldrig bra att sluta sig mot omvärlden och försöka göra det mer gynnsamt för den inhemska produktionen i det egna landet eller den egna regionen. För det leder som sagt till att man inte utvecklar produktiviteten i företagen eftersom produktionen till stor del är skyddad, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Det EU borde göra i stället är att satsa på strukturreformer och att underlätta för alla europeiska företag med exempelvis generella skattelättnader, anser han.

”De statliga subventionerna har inte ens fungerat i Kina. Kinas ekonomi har utvecklats trots stöden och inte tack vare dem.”

Fredrik Sjöholm är inne på samma linje. Problemet med subventioner är helt enkelt att de inte fungerar, menar han. Dels har det visat sig vara svårt för politiker att lyckas sy ihop paket där vinnare ska utses, dels innebär stöden en slags konstgjord andning till företagen som blir allt mindre effektiva och konkurrenskraftiga.

– De statliga subventionerna har inte ens fungerat i Kina. Kinas ekonomi har utvecklats trots stöden och inte tack vare dem, säger han, och avslutar:

– Ska man ändå ha någon form av subventioner så tycker jag att det är bättre med skatteavdrag för konsumenter än stöd till producenter. Det är bättre att man försöker använda marknaden i så stor utsträckning som möjligt.