REGELKRÅNGLET

Grumme stoppades – driver med myndigheten i ny kampanj

Till vänster: Bild från kampanjen som nu bland annat visas i kollektivtrafiken i Stockholm. Till höger: Pressbild Grumme. Bild: Privat, Pressbild

Kemikalieinspektionen anser att Grummes flytande tvättmedel i kartongförpackningar är allt för lika livsmedelsförpackningar och har därför infört ett säljstopp. Nu driver företaget med myndigheten i en ny kampanj.

Orkla Care, som står bakom varumärket Grumme, har överklagat Kemikalieinspektionens beslutet om att införa säljstopp till Mark- och miljööverdomstolen.

I väntan på domen har företaget nu lanserat en kampanj vars syfte är att visa att myndighetens resonemang är absurt.

– Vi har stort förtroende för att konsumenten kan se skillnad på dessa förpackningar, även om det finns både tvättmedel och livsmedel som säljs i samma typ av kartongförpackning. Vi hoppas att vi kan bidra till en ökad samhällsdiskussion om hur lagstiftning, tolkning av lagstiftning, innovation och hållbarhet måste gå hand i hand om vi ska kunna göra de nödvändiga omställningar som behövs för att klara klimatmålen, säger Johan Bassman, marknadschef på Orkla Care Sverige, i ett pressmeddelande.