DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

Google gör u-sväng – behåller kakorna

Google gör en komplett u-sväng när det gäller så kallade kakor online. Arkivbild. Bild: Richard Drew/AP/TT

Ekonomi (TT)

Google ändrar sig. Spårningen av vad användare på internet gör blir kvar.

Beslutet att inte ta bort de så kallade kakorna får stor effekt på annonsmarknaden – en mångmiljardindustri och grundpelare för Google.

För ett par år sedan meddelade Google att bolaget tänkte sluta med kakor i sin webbläsare Chrome. I stället skulle en ny lösning, kallad "privacy sandbox", byggas. "Sandlådan" är en slags skyddad sfär där användarnas spår online skärmas av och inte delas med alla som vill köpa den, som är fallet med kakor.

Men i måndags meddelade Google att sandlådebygget pausas. I stället vill internetjätten fortsätta med spårningen som den fungerar i nuläget.

– Det här ska ses i ljuset av att en datalag, eprivacy, har förhalats i flera år och nu närmast är för daterad. Google lär därmed inte känna samma behov av att få bort kakorna, säger Peter Mackhé, medieexpert på intresseorganisationen Sveriges annonsörer.

Kritiken mot både kakor och Googles sandlåda har kommit från flera håll. Integritetskränkande, hävdar vissa. Konkurrensfördel, menar andra. Andra stora aktörer online, som Microsoft och Apple, har gått en bitvis annan väg och redan låtit användare själva välja om de vill bli spårade eller inte när de använder respektive företags tjänster.

– Sedan är det alltid en närmast filosofisk diskussion om huruvida du verkligen inte blir spårad ändå, säger Peter Mackhé.

Kan byta ställning igen

2020 kom över 80 procent av Googles moderbolag Alphabets intäkter från deras annonsnätverk, enligt CNBC. Pengamässigt handlade det om 147 miljarder dollar.

Googles särställning på toppen av internetpyramiden gör också att företaget kan byta fot relativt snabbt, om åsiktsvindarna skulle börja blåsa åt ett nytt håll.

– De försöker hålla sig "on par" med lagstiftningen. Skulle det komma ny lagstiftning kan de byta spår igen, säger Peter Mackhé.

Googles skifte flyttar tillbaka spelreglerna för de företag som jobbat för en kakfri framtid online.

– Google gör inte det här som någon välgärning. De har det största annonssystemet. Och annonsörerna vill ju kunna spåra och sälja prylar. Så att allt funkar som det alltid har gjort gör nog att många är nöjda och glada.

Marcus Alexandersson/TT

Fakta

Varje gång du besöker en sajt sparas en cookie (kaka) på din enhet. Svensk lag kräver att du informeras och aktivt accepterar detta.

Förstapartskakor, information från när du varit inloggad på en sajt, är ovanligare än tredjepartskakor. Tredjepartskakor är något förenklat uppgifter om dina surfvanor som säljs vidare mellan olika företag.

Alla kakor, kombinerat med andra system, används för att kartlägga dig online och gör det möjligt för företag att hitta annonser som du förmodligen kommer interagera med.

De senaste åren har det på olika håll debatterats om vem som bör äga rätten till datan som sparas om användare och hur den får säljas vidare.

Det går att, genom att läsa det finstilta, neka åtkomst för kakor på de flesta sajter. Det går även att använda tredjepartsprogram som gör samma sak.

Att tacka nej till kakor innebär i de allra flesta fall att man ändå kan använda sajten eller tjänsten, men utan att bli "spårad". Det är dock inget hundraprocentigt skydd för den som vill vara helt anonym online.