DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

Google ger användare nytt val: "Förstår inte"

Vill du bli spårad online? Mycket, lite eller inte alls? Spelar ditt val någon roll? Arkivbild. Bild: Jeff Chiu/AP/TT

Tech (TT)

Google kommer låta dig bestämma om du vill bli spårad online. Men det är inte säkert att ditt val spelar någon roll.

– Jag tror inte användarna förstår riktigt vad det här handlar om, säger Peter Mackhé, medieexpert på intresseorganisationen Sveriges annonsörer.

Google har ändrat sig. Under flera år har internetjätten jobbat med att ta bort kakor (cookies) som spårar dig online från företagets webbläsare Chrome.

Företaget har jobbat med en annan lösning, kallad privacy sandbox, som enligt företaget bättre ska skydda användarnas integritet online. Men i måndags meddelade internetjätten att arbetet med "sandlådan" nedprioriteras, till förmån för att åter lägga fokus på dagens spårning genom kakorna. Nu blir det upp till användarna om de vill acceptera att bli spårade av kakorna eller inte.

"Sämre upplevelse"

Enligt Google ska alla användare få göra ett "informerat val" om kakor framöver.

– Många vet inte vad tredjepartskakor är, säger Peter Mackhé och fortsätter:

– Meta körde lite på samma sak för ett par månader sedan här i EU. Då hette det ungefär "om du inte säger ja till att vi samlar in dina uppgifter så kommer du få en sämre användarupplevelse". Google kommer att behöva utforma det här på ett väldigt bra sätt om de vill undvika att bli påhoppade av konsumentorganisationer.

Kommer de som väljer att inte bli spårade verkligen inte bli det, i annonssammanhang?

– Jag tror inte användarna förstår riktigt vad det här handlar om. Informationen om vad du gör online får de ju i alla fall, sedan säger de att de inte kommer spåra dig. Okej, vem kan kontrollera det? Nyligen kom det ju från USA att även bland de som surfat i privat läge hade data om dem läckt.

"Inte så insatta"

Enligt Peter Mackhé är Googles helomvändning vad gäller kakor ett sätt att anpassa sig till nya och eventuella kommande lagar om säkerhet och integritet online. Men också på grund av kritik mot att Google har en monopolliknande ställning.

Regleringen på området spretar, beroende på vilken myndighet eller nation som står för tillsynen.

– Konsumenterna är inte så insatta i det här. Men lagstiftarna är heller inte så insatta, säger Peter Mackhé.

Exakt när Googles "nya" val gällande spårning med hjälp av kakor rullas ut är inte känt.

Marcus Alexandersson/TT