DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Ledare: Sverige bör testa "no excuses" för att förbättra skolresultat

Bild: Hossein Salmanzadeh / TT

Svaga skolresultat i utsatta områden kräver nya tag. Sverige borde testa konceptet "no excuses". En form av hård disciplin som har fungerat i andra länder, skriver DN i en osignerad ledare.

I utsatta områden blir var tredje skolelev inte inte behörig till gymnasiet. Skolinspektionen har tidigare påpekat behovet av särskilda insatser, men få förändringar har skett.

Nyligen föreslog den marknadsliberala tankesmedjan Timbro att införa utbildningsmodellen "no excuses" i områden med många underpresterande elever.

Rent konkret innebär modellen hård disciplin, längre skoldagar och eventuell helgundervisning. En svensk variant skulle även behöva inkludera hög lärartäthet och obligatorisk läxhjälp.

I England har "no excuses"-skolor, som finansieras statligt, varit framgångsrika.

Dagens Nyheter: "Skolor i utsatta områden behöver stenhård disciplin”