DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Debatt: Världen ställer om – därför riskerar Sverige att halka efter

Ledarskapet på många svenska arbetsplatser lämnar mer att önska, anser PWC:s managementkonsult Lisa Haglund. I en debattartikel i GP skriver hon om behovet av ett nytt ledarskap för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Till vänster: Genrebild på ett möte. Bild: Mostphotos, Privat

Om Sverige ska vara konkurrenskraftigt även i framtiden krävs det både en ny typ av ledarskap och bättre kunskaper i den nya tekniken. Det skriver Lisa Haglund, managementkonsult på PwC, i en debattartikel i GP.

Behovet av att ställa om är större än kanske någonsin tidigare, men en ny undersökning av PwC visar att Sverige och svenska företag har hamnat efter jämfört med andra länder. Enligt undersökningen är anställda i Sverige förhållandevis ofta skeptiska till att deras chefer är kompetenta nog att driva förändring. Dessutom är företag i Sverige enligt undersökningen jämförelsevis dåliga på att använda AI.

”Fler svenska företag måste våga tänka nytt. Det handlar dels om användning av teknik som AI, dels om fokus på förändringsarbete i det dagliga ledarskapet. Utan insatser riskerar svenskt näringsliv att halka efter när världen ställer om”, skriver Lisa Haglund, managementkonsult på PwC i GP.

GP Debatt: Svensk konkurrenskraft kräver ny syn på ledarskap