Unga shoppar och vill bli trädgårdsmästare
Svenska barn shoppar för egna pengar, använder sociala medier varje dag och kallar sig hellre för gamer än feminist. Och drömmer om att bli trädgårdsmästare. Det visar nya siffror från Ungdomsbarometern, som tagit tempen på landets 7–14 åringar.
I den nya undersökningen är det den så kallade generation Alfa, alltså barn födda 2010 och framåt, som står i fokus.
Resultatet visar att svenska barn är aktiva konsumenter redan från lågstadiet. Fler än 90 procent i åldersgruppen har egna pengar att göra av med och en av fyra lågstadieelever säger sig ha ett stort intresse för shopping. En av tre tror att det blir väldigt viktigt för dem att tjäna mycket som vuxna.
– Det är ju en livsfas att börja utveckla sin självständighet och få egna pengar att handla för. Men samtidigt så har vi en generation som växer upp i en heldigital miljö där man exponeras väldigt mycket för olika konsumtionstrender, säger Jessica Åkerström som är analyschef på Ungdomsbarometern.
Överger leken
Att det är en uppkopplad generation märks. "Gamer" är den vanligast förekommande identiteten bland deltagarna. Särskilt bland pojkar, där 36 procent identifierar sig så.
Undersökningen visar också att 65 procent av 14-åringarna använder sociala medier dagligen efter skolan. 94 procent av tioåringarna har en egen telefon – och det är i tioårsåldern barnen börjar överge lek i takt med att intresset för sociala medier ökar.
– På ett sätt är det en typisk livsfas, att gå in i något som känns lite större och mer ungdomligt. Men jag tror också att just det här med sociala medier bidrar till att den livsfasen kommer lite tidigare. Jag gissar att den kommer att fortsätta att gå ner i åldrarna, säger Jessica Åkerström.
Få feminister
Ungdomsbarometern noterar också att 14 procent av unga tjejer i undersökningen identifierar sig som "soft girls", medan bara tre procent säger sig vara feminister.
– Det behöver inte betyda att man vill uppnå ett hemmafruideal och inte står för feministiska värderingar, det vet vi inget om. Vad vi däremot kan säga det är att det ligger nära till hands att snappa upp den här typen av trender i sociala medier.
Bland de yrken som barnen drömmer om att ha i framtiden toppar veterinär, youtuber, polis och trädgårdsmästare listan.
– Just trädgårdsmästare skulle kunna förklaras av barns intresse för kreativitet och att de möter många influenser kopplade till estetik och inredning. Men vi ser också att det ligger ganska nära till hands med yrken som handlar om att vårda, ta om hand och hjälpa, vilket också är värderingar som kommer högt upp när vi pratar med årskullen.
Björn Berglund/TT
Fakta
Ungdomsbarometern är ett analysföretag med målet att kartlägga ungas värderingar, attityder och beteenden. Sedan 1991 har man årligen gjort undersökningar bland ungdomar i åldern 15–24. Det här är första gången man gör en studie på yngre barn.
Den aktuella studien bygger på en digital enkätundersökning med sammanlagt 1 571 barn i åldern 7–14, tillsammans med djupintervjuer i fokusgrupper.
"Gamer": Någon som spelar tv- och dataspel, oftast mer avancerade och tidskrävande än enkla mobilspel, ofta tillsammans med andra online.
"Soft girl": En trend som framhäver välmående, omhändertagande och hemmaliv framför jobb och karriär, samt en traditionellt feminin estetik.