DEBATTEN OM OFFENTLIGT SLÖSERI

Kommunen lade 40 miljoner på ”världens smidigaste” IT – nu skrotas projektet

Helsingborgs stad spenderade 40 miljoner på att bygga en egen IT-plattform. Nu ska satsningen göras om från grunden. Bild: Mostphotos

Helsingborgs stad skulle bygga en egen variant av ”mina sidor” med målet att ge invånarna kommunal service i världsklass. Men efter flera års arbete och 40 miljoner spenderade kronor läggs satsningen ner, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Under åren 2021-2023 skulle Helsingborgs stad bygga och sjösätta ett omfattande digitaliseringsprojekt med målet att ge kommunens invånare ”världens smidigaste kommunala service”. Tjänsten skulle samla invånarnas ärenden på en gemensam plattform och dessutom förbättra stadens arbete med automatisering.

Men mer än ett år efter att tjänsten skulle ha lanserats har kommunen i stället valt att gå tillbaka till ritbordet, rapporterar Helsingborgs Dagblad. I stället för att bygga en egen tjänst ska kommunen nu använda sig av externa tjänster som finns på marknaden. Enligt tidningen uppgår det numera skrotade projektets prislapp till knappt 40 miljoner kronor.

– Det är ju rimligt att man använder de stora leverantörerna, säger Maria Stellinger Ernblad, digitaliseringsdirektör i Helsingborgs stad, till HD.

Helsingborgs Dagblad: Helsingborgs IT-satsning skulle bli smidigast i världen – nu görs den om