KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Debatt: ”Beslutet om miljözonerna skadar Stockholms tillväxt”

Stockholms stad har beslutat att införa en miljözon klass 3 vid årsskiftet. Redan i dag finns det en miljözon klass 2 i huvudstaden. Bild: Jonas Ekströmer/TT

”Politik som bygger på tvång och förbud, utan att erbjuda genomtänkta alternativ, är dålig. När det sker väldigt plötsligt är det ännu värre”, skriver Jennie Albinsson, miljö- och klimatexpert hos Företagarna, i ett inlägg på SvD Debatt.

När miljözon klass 3 införs i delar av centrala Stockholm vid årsskiftet får endast rena elbilar, bränslecellsfordon och gasfordon köra inom zonen. Beslutet togs så sent som i våras och ger därför varken företagare eller privatpersoner nödvändig tid att ställa om. Det enda rätta är att riva upp beslutet, anser Jennie Albinsson, expert inom miljö och klimat på Företagarna.

I en debattartikel i SvD påpekar hon att beslutet om miljözonen togs utan att det hade genomförts en ordentlig konsekvensanalys.

”Politik som bygger på tvång och förbud, utan att erbjuda genomtänkta alternativ, är dålig. När det sker väldigt plötsligt är det ännu värre. Självfallet måste vi göra mer för att minska luftföroreningarna och förbättra närmiljön i innerstan, men att helt förbjuda bilar som inte bara går på el är inte realistiskt under de givna förutsättningarna”, skriver hon.

SvD Debatt: ”Riv upp beslutet om miljözonerna”