DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Dansk professor djupt oroad för svenska elever

Utbildning (TT)

Danmark slår Sverige i en internationell studie om elevers it-kunskaper. Men den danska forskningsledaren Jeppe Bundsgaard är långt ifrån nöjd. ”Bara för att danska elever är bättre än de svenska betyder det inte att det är tillräckligt”, säger han.

Omkring 40 procent av de svenska tonårseleverna har stora luckor i it-kunskaper, visar den internationella studien Icils. I Danmark är motsvarande siffra cirka 30 procent. Trots att danska elever sammantaget presterar i topp och landar på en tredjeplats i studien med ett 30-tal deltagande länder menar Bundsgaard att utvecklingen är djupt oroväckande.

– Danska elever är betydligt sämre än 2018. Vi kan till exempel se att elever saknar ett kritiskt tänkande och att de har svårt att genomskåda konspirationsteorier på internet. Bara 18 procent av danska elever lyckas svara korrekt om trovärdiga nyhetskällor.

Är du orolig för elevers it-kunskaper generellt i Europa?

– Ja. EU har haft ett mål om att endast 15 procent av eleverna ska ligga under nivå ett. Det klarar varken Sverige eller Danmark. Det är såklart ännu värre i Sverige, men det betyder ju inte att det är bra i Danmark.

Vad har Danmark gjort som gör att danska elever ändå presterar i topp?

– Det har gjorts stora satsningar i Danmark sedan 90-talet där man har investerat i projekt för att integrera it i hela samhället. Danmark har legat i framkant när det kommer till digitalisering. Redan 2000 fanns det internet på alla skolor. Därefter har vi haft några superstora projekt där alla skolor har kunnat söka om att delta i projekt tillsammans med forskare och konsulter. Under 10-talet var det en stor insats som riktade sig till relevant skolmaterial.

Vilka andra länder tittar ni på för att hämta inspiration?

– Länder i Asien brukar ju prestera i topp, men deras skolsystem är inte något som jag önskar någon dansk elev. De har en helt annan syn på utbildning med press från föräldrar och jag tror att vi kan hitta bättre lösningar.

Vad behövs för att elevers it-kunskaper ska förbättras?

– Teknologiförståelse borde vara ett obligatoriskt grundämne. I år togs ett beslut om att det ska integreras i övriga ämnen, men det räcker inte. Om du frågar mig borde Danmark och övriga länder i Europa införa det som ett obligatoriskt ämne så snabbt som möjligt.

Cornelia Mikaelsson / TT