DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Glädjebesked: Unikt mattelyft för svenska elever

Resultatet i matematik för fjärde- och åttondeklassare i kunskapsmätningen Timss har en positiv utveckling de senaste mätningarna.. Bild: Anders Humlebo/TT

Svenska åttondeklassare går mot den internationella trenden och förbättrar sina resultat i matematik. Snittpoängen är den högsta på decennier i kunskapsmätningen Timss.

Fjärdeklassarna vässar också resultatet och slår eget rekord.

Efter en rad internationella mätningar som pekat på att kunskapsresultaten går åt fel håll, eller bara står still, visar Timss 2023 att både fjärde- och åttondeklassare presterar signifikant bättre i matematik än i mätningen 2019.

Åttondeklassarna har inte haft ett bättre resultat på hela 2000-talet och fjärdeklassarna, som inte varit med lika länge, får sin högsta poäng hittills.

Åttondeklassarna ligger därmed över EU-/OECD-snittet, och fjärdeklassarna på snittet, efter att ha legat under i föregående Timss. De svenska åttondeklassarna är nu bland de tio bästa länderna. Det kan förklaras med att Sverige är nästan ensamt om en tydligt positiv utveckling sedan förra mätningen.

Bäst är återigen Singapore, följt av Taiwan och Sydkorea.

I naturkunskap är resultaten oförändrade för de svenska eleverna jämfört med Timss 2019, och Sverige ligger kvar ovanför EU-/OECD-snittet. Bäst även där är Singapore.

Killarna drar ifrån

Matematikresultaten är överraskande eftersom ämnet inte är svensk skolas paradgren. Skolverkets statistik visar att många av dem som inte blir behöriga till gymnasiet har misslyckats i just matematik. Och i den senaste Pisamätningen rasade matteresultaten. Då lyftes pandemin som en bidragande orsak.

Timss ger inga förklaringar till det svenska mattelyftet men visar på en intressant detalj: Det är främst killarna som förbättrat resultatet. Framför allt i fjärde men också i åttonde klass har pojkarna signifikant högre poäng än flickorna.

De bästa drar ifrån

Timss visar också att det framför allt är de duktigaste eleverna i årskurs 8 som förbättrat matteresultatet. Det redan stora spannet mellan lägsta och högsta poäng har alltså ökat.

Uppdelade på olika kunskapsnivåer syns att grupperna på hög eller avancerad nivå har vuxit, medan grupperna på låg eller under låg nivå inte krympt i samma utsträckning. Tre av tio åttondeklassare befinner sig på låg eller under låg nivå.

Timss visar dessutom att det fortfarande är elever från välutbildade, gynnade hemförhållanden som klarar sig bäst. Svensk skola har inte blivit bättre på att kompensera för elevers olika sociala bakgrund. Bland åttondeklassarna skiljer det nära 100 poäng i matematik, beroende på bakgrund. Det motsvarar flera skolår av kunskapsinhämtning.

Anna Lena Wallström/TT

Fjärdeklassarna levererar också på en ny toppnivå. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Fakta

Timss: Trends in International Mathematics and Science Study.

Undersöker fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik och naturkunskap. Genomfördes första gången 1995, därefter vart fjärde år.

I Timss 2023 deltog 64 länder/regioner.

I Sverige deltog cirka 10 000 elever, flertalet födda 2008 (årskurs 8) respektive 2012 (årskurs 4).

Ansvarig: forskningsorganisationen The International Association för the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Skolverket ansvarar för det svenska genomförandet.

Källor: IEA och Skolverket

Fakta

De svenska resultaten, jämförda med deltagande länder inom EU och/eller OECD. (EU-OECD-snittet inom parentes.)

Matematik, årskurs 4: 530 poäng (526 poäng)

Matematik, årskurs 8: 517 poäng (506)

Naturkunskap, årskurs 4: 533 poäng (525)

Naturkunskap, årskurs 8: 521 poäng (509)

Källa: IEA och Skolverket