TYSKLANDS EKONOMI
Volkswagen ska minska med 35 000 i Tyskland
Volkswagen har efter en lång strid enats med facken om sänkt produktion i fabriker i Tyskland för att undvika nedläggningar och massuppsägningar.
Enligt företaget ska samtidigt personalstyrkan minskas radikalt inom fem år.
"Med det åtgärdspaket som överenskommits har företaget satt en definitiv kurs för sin framtid vad gäller kostnader, kapacitet och strukturer", säger vd Oliver Blume i ett uttalande.
Den hårt pressade bilkoncernen går med på att hålla samtliga tio tyska fabriker i gång, liksom att ha ett anställningsskyddsavtal fram till 2030.
Samtidigt säger VW att arbetsstyrkan i Tyskland ska ha minskat med 35 000 till 2030, att jämföra med dagens cirka 120 000 anställda. Det är oklart hur mycket av det som ska ske i form avskedanden, utköp respektive naturliga avgångar.
Facken backar å sin sida från flera av sina krav. Bland annat får arbetare avstå från vissa bonusar, produktionen vid fem fabriker sänks och antalet praktikanter som garanteras fast anställning minskar.
"Säkrar jobb"
Dessutom flyttas produktionen av en typ av Volkswagen Golf från tyska Wolfsburg till en fabrik i Mexiko.
"Vi har lyckats hitta en lösning för anställda på Volkswagens anläggningar som säkrar jobb, säkrar produkter i fabrikerna och som samtidigt möjliggör viktiga framtida investeringar", säger den fackliga förhandlaren Thorsten Gröger i ett uttalande.
Enligt koncernen ger paketet en besparing på totalt 4 miljarder euro (motsvarande 46 miljarder kronor) per år, varav arbetskraftskostnaden är 1,5 miljarder euro per år.
Brant uppförsbacke
I och med överenskommelsen tycks tre månader av hårda förhandlingar och varningsstrejker vara över.
Uppgörelsen ligger långt ifrån de planer som VW-ledningen gick in i förhandlingarna med. Där ingick att sänka månadslönerna, liksom att stänga tre fabriker i Tyskland och avskeda tusentals anställda.
VW och dess vd Oliver Blume försöker att hantera en brant uppförsbacke i form av bland annat fallande marknadsandelar i Kina samt minskad efterfrågan på elbilar i USA och Europa.