ELEKTRIFIERINGEN

Nu kommer billigare elbilar – "avgörande år"

Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Bilförsäljningen väntas efter ett svagt 2024 ta lite bättre fart i år. Och fler billigare modeller av elbilar bedöms ta tillbaka förlorade andelar. ”Det är nytt segment som kommer 2025”, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

Antalet nyregistreringar av personbilar under 2024 slutade på den lägsta nivån på tio år, enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden.

Minskningen jämfört med föregående år landade på 7 procent, med ett tydligt fall för elbilarna. Antalet elbilar sjönk med 16 procent medan det i stället blev en svag ökning för laddhybrider, 3 procent. Därmed bröts också trenden med minskade koldioxidutsläpp från fordonsflottan.

Återtåg för elbilarna

För 2025 är Mobility Swedens prognos 275 000 nyregistrerade personbilar, en liten ökning jämfört med utfallet för 2024 (269 498). Andelen elbilar väntas landa på 40 procent, samma nivå som under 2023 och upp från 35 procent 2024.

Bakom den bedömda ökade andelen rena elbilar finns en stärkt privat hushållsekonomi och att flera nya billigare elbilsmodeller är på väg ut på marknaden.

– I den interna orderboken ser vi att elandelen ökar en del, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.

Från att elbilar mest var riktade mot köpstarka villaägare med bra egna laddmöjligheter går marknaden mot den lite bredare massan. De senaste åren har elbilstillverkarna siktat på medelvolymsegmentet, med prisklasser på runt en halv miljon.

Nytt segment kommer nu

– Det som kommer i år är ett nytt budget- eller volymsegment. Man kallar dem för 25 000 euro-bilarna. Där är det ganska många modeller som kommer rullas ut under året. På den svenska marknaden ligger de runt 300 000 kronor, säger Mattias Bergman.

Men för att det ska lyckas krävs bättre laddmöjligheter för bilägare som bor i flerbostadshus, enligt Bergman.

Ytterligare en orsak kan komma att pressa priserna något på elbilarna. Utsläppskraven på biltillverkarna skärps i EU: Snittutsläppet per tillverkad bil ska ner, annars hotar böter. Det tvingar fordonstillverkarna att få bättre fart på elbilsförsäljningen.

– Vi har redan sett 2024 att det har varit mycket kampanjer. Och det är mycket möjligt att det kommer att vara många kampanjer också under 2025. För 2025 är ett avgörande år för att få ner utsläppen, säger Mattias Bergman.

Olle Lindström/TT