DEN SVENSKA EKONOMIN

Kvinnor nya ekonomistjärnor i sociala medier

Riskkapitalisten Sara Wimmercranz är den näst mest inflytelserika ekonomiprofilen i sociala medier, enligt Medieakademin. Bild: Bo Håkansson/SVT

Ekonomikonton drivna av kvinnor tar allt större plats i sociala medier.

Riskkapitalisten Sara Wimmercranz är den mäktigaste svenska ekonomen på Instagram.

Medieakademins årliga Maktbarometer med fokus på ekonomikonton visar att 29 kvinnor finns bland de 100 som når och engagerar flest i sociala medier. Det är en stor ökning jämfört med i fjol då sex kvinnor kvalade in.

Den mäktigaste kvinnan är Sara Wimmercranz, som förutom att hon toppar ekonomlistan på Instagram kommer tvåa i en total genomgång av alla sociala medier.

"Kvinnor har under året tagit allt större plats i nästan alla kategorier. Det kan handla både om att de har större förtroende totalt, men också att fler kvinnor engagerar sig i ekonomins alla delar och söker konton att identifiera sig med", säger Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten i ett pressmeddelande.

Wimmercranz tävlar i vinterns upplaga av "På spåret" och har även synts i SVT:s "Draknästet".

Hon följs på listan av Hanna Olvenmark med spara-kontot “Portionen under tian”. Andra mäktiga ekonomkvinnor på listan är finansminister Elisabeth Svantesson (M) och influeraren Isabella Löwengrip.

Överst på Medieakademins ekonomlista tronar Christian Karlsson, med kontot Ekonomigurun. Fjolårets etta Mikael Damberg (S) är fyra på årets lista.