DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Så blev kommunens nyhetsbrev en succé

Selma Hodzic och Linda-Marie Fors på näringslivsenheten i Forshaga kommun har spetsat kommunens kommunikation till företagen de senaste åren. Bild: Lina Wiklundh

Forshagas nyhetsbrev till det lokala näringslivet är högt uppskattat av företagen. Näringslivsutvecklaren Selma Hodzic avslöjar hemligheten bakom brevet. ”En välinformerad företagare har bättre förutsättningar att utveckla sin verksamhet och bidra till ett starkt näringsliv i kommunen”, säger hon.

I Svenskt Näringslivs ranking Lokalt Företagsklimat har Forshaga höjt sin placering när det gäller kommunens information till företagen med 70 placeringar på bara två år, från 106 till 36.

– Vi har en tydlig ambition att göra det enkelt för företag att ta del av viktiga nyheter, förändringar och möjligheter som påverkar deras verksamhet. De ska ha koll och få till sig information, man ska inte behöva söka upp den själv, säger Selma Hodzic, näringslivsutvecklare i Forshaga kommun.

En av grundpelarna i Forshagas informationsutbyte med företagen är kommunens nyhetsbrev som skickas varje månad. Nyhetsbreven innehåller information om allt ifrån myndighetsutövning, upphandling och samhällsplanering till tips på event, expertråd och inspirationsartiklar från lokala företagsbesök.

Kommunen uppdaterar även Facebook och Instagram regelbundet med nyheter. Tanken är att nå så många företagare som möjligt, och därför sprida information i olika typer av kanaler.

– Det är inte bara kommunens info utan vi hjälper företagarna med sin omvärldsbevakning genom att samla aktuell information från olika myndigheter och organisationer. Vi vill säkerställa att de får det stöd de behöver, har insikt i viktiga förändringar och kan ta del av de möjligheter som erbjuds. En välinformerad företagare har bättre förutsättningar att utveckla sin verksamhet och bidra till ett starkt näringsliv i kommunen, säger Selma Hodzic.

Allra mest uppskattad är information om lagar och regler samt olika stöd som finns att få, berättar Selma Hodzic. Hon menar att nyhetsbrevet är väldigt uppskattat och att företagen ger positiv feedback.

– Det är genom att lyssna på företagen som vi vet vad de behöver för information. Till exempel så hörde vi från flera av våra unga företagare att de inte hade Facebook, så då anpassade vi oss och skaffade även Instagram för att kunna nå fler, avslutar hon.

Selma Hodzic tre tips för att lyckas med nyhetsbrev

1. Samla styrkan som finns internt. Vi har så många kollegor som jobbar ute med näringslivet i det dagliga arbete. Samla ihop dem i ett möte och ta del av informationen för att förstå vad som är viktiga frågor för företagarna.

2. Testa olika sätt att sprida information, och se vad som fungerar bäst. Det har varit ett vinnande koncept för oss.

3. Var nyfiken och fråga företagare vad de vill ha för information.