"Fortfarande en komplex situation i Kina"
Ekonomi (TT)
Klädjätten H&M återhämtar sig starkt men en marknad sticker ut med en försäljningsminskning.
– Vi har fortfarande en komplex situation i Kina, säger vd Helena Helmersson.
Precis som tidigare är Helena Helmersson fåordig kring vad som händer på den kinesiska marknaden där en bojkott mot H&M inleddes i mars.
Bojkotten följde på en kampanj mot H&M i sociala medier i Kina, efter att bolaget tidigare beslutat att inte köpa bomull från Xinjiang-provinsen efter rapporter om arbetsförhållandena där.
– Vad gäller det läget hänvisar jag till det vi har sagt tidigare, säger Helena Helmersson.
Försäljning påverkad
Det handlar om det uttalande som publicerades i samband med den förra delårsrapporten i slutet av mars där H&M bland annat skrev att man arbetar på att återvinna förtroende i Kina.
Siffrorna för perioden mars till maj visar på en försäljningsminskning på 23 procent i lokala valutor i Kina, som är H&M:s fjärde största marknad. I dagsläget är endast tio av bolagets 500 butiker i landet stängda.
– Kina minskar kraftigt när det lyfter på samtliga andra marknader. Det är klart att bojkotten har fått effekter, säger Maria Landeborn, senior strateg på Danske Bank.
Återhämtar sig
På övriga marknader har en kraftig återhämtning skett och bolagets rapport överträffar förväntningarna på många plan. Vinsten före skatt landade på cirka 3,6 miljarder kronor, en förbättring med runt tio miljarder kronor jämfört med samma period i fjol.
Analytikerna hade i genomsnitt räknat med en vinst före skatt på 3,4 miljarder kronor, enligt Reuters.
– Vi ser en stark återhämtning och vi har en robust finansiell ställning. En del är den lönsamma onlineförsäljningen men vi ser också att i takt med att vi gradvis öppnat fysiska butiker, att kunderna vill möta oss i flera kanaler, säger Helena Helmersson.
Men fortfarande hade pandemin en stor påverkan under andra kvartalet med stängda butiker och restriktioner.
Onlineförsäljningen ökade med 40 procent i lokala valutor och varulagret sjönk till 35,9 miljarder kronor (40 miljarder) under kvartalet.
Inte normalläge
Som bolaget meddelade tidigare i juni landade den totala försäljningen på 46,5 miljarder kronor, jämfört med 28,7 miljarder coronavåren i fjol.
– Det är en väldigt fin rapport från H&M. Bättre än väntat både på resultat och lönsamhet. Det bekräftar att H&M är ett av de bolag som har klarat krisen väl, säger Maria Landeborn.
Återhämtningen har fortsatt under inledningen av det tredje kvartalet, konstaterar vd. I juni (1-28 juni) ökade försäljningen med 25 procent, men påverkas fortsatt negativt av restriktioner på olika håll. 95 butiker är i dagsläget stängda. Juniförsäljningen ligger 4 procent under nivån motsvarande period 2019.
– Signalen är ett styrkebesked även där kring en stark återhämtning. Men vi är inte riktigt i normalläge än. Även om butiker är öppna finns fortfarande en del restriktioner, säger Helena Helmersson.
Utdelning kan komma
Nya nedstängningar i Bangladesh till följd av ökad smittspridning har väckt en oro för leveransproblem för exempelvis H&M som har produktion i landet. Men Helena Helmersson känner sig trygg med att bolaget kan hantera situationen.
– Det är beklagligt för Bangladesh och vi följer situationen jättenoga. Fabriker, transporter, hamnar är inte nedstängda, så just nu påverkar det inte oss så mycket.
Hon lyfter också att bolaget under det senaste året fått erfarenhet av att hantera just den typen av situationer och har en flexibilitet för det.
– I och med att vi har så starka partnerskap har vi en viss flexibilitet så vi tror att vi kan hantera det den här gången också, säger Helena Helmersson.
På grund av den starka finansiella ställningen ser styrelsen att det nu finns "mycket goda" utsikter för utdelning till ägarna under hösten.
– Det är också ett tecken på att H&M själva ser att man är på väg ut ur krisen, säger Maria Landeborn.
Trots siffror som överträffade förväntningarna faller H&M:s aktie drygt en procent på Stockholmsbörsen.
Helena Wande/TT