FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN
Företagarna: Så lyckades vi sälja mer på Amazon
Företagaren Anna Nordlander har sålt via Amazons e-handel sedan många år tillbaka. Här är hennes bästa tips, skriver Företagarna.
Se till att presentera din produkt så bra det bara går i text och bild, förklarar hon för Företagarna. Det gäller att inte få dåliga recensioner. Och hantera reklamationer supersnabbt, tipsar hon.
Företagarkollegan Emy Blixt anser att det är viktigt att tänka långsiktigt. ”Använd de analysverktyg som Amazon erbjuder, de hjälper dig att skapa en bättre genomförsäljning. Du ser exempelvis vilka modeller, färger och storlekar som säljer bäst. En bra genomförsäljning ökar din popularitet hos Amazon”, säger hon till Företagarna.
Anna Nordlander anser absolut att det är värt att sälja via Amazon. ”Amazon är en fantastisk möjlighet, speciellt om du är småföretagare med ambition att sälja internationellt”, säger hon.
The Friendly Swede var det bolag som Anna Nordlander drev och fortfarande är delägare i. I början av 2014 tog hon som 27-åring över rollen som VD för företaget. Under sina två år som vd lyckades hon och hennes internationella team mer än dubbla företagets omsättning och ta sig in på flertalet internationella marknader, skriver Yippie Härnösand.
Hon berättar att det finns två sätt att sälja på Amazon, dels att sälja sälja direkt till Amazon, dels att sälja till slutkund.
– Jag är en stark förespråkare för det sistnämnda sättet. Där når man lättare fram till sina kunder och har större kontroll, säger hon till Yippie Härnösand.