Gammelmedier lockade unga under pandemin

Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Samhälle (TT)

Under pandemin har barn och unga litat mer på de etablerade medierna, enligt en rapport från Statens medieråd.

Inställningen till influerare är mer tveksam – ändå följs deras råd.

Traditionella medier som SVT, SR och TV4 har högt förtroende bland barn och unga när det gäller nyheter om pandemin.

Under 2020 tittade drygt hälften av 9–12-åringarna på nyheter i SVT minst en gång i veckan, enligt rapporten Ungar och medier 2021.

Barn och ungdomar har samtidigt väldigt högt förtroende för nyheter från Folkhälsomyndigheten och 1177.

Delad bild

När det gäller influerarna på sociala medier är bilden mer delad.

Många unga följer en eller flera inflytelserika personer på sociala medier, men ser dem inte som trovärdiga nyhetskällor.

I gruppen 13–16 år uppger till exempel bara 14 procent att de litar helt eller delvis på influerarna.

21 procent uppger däremot att de följt något coronaråd från en influerare.

"Unga vet vilka källor som brukar vara tillförlitliga när det gäller nyheter och information. Men det är paradoxalt att fler svarar att de följt någon rekommendation från en influencer, än som uppger att de litar på informationen de får via influencers", säger Yvonne Andersson, analytiker på Statens medieråd, i ett pressmeddelande.

Även andra nyheter via sociala medier tas med en nypa salt.

Användningen ökar

Rapporten, som bygger på två olika enkäter till barn och unga mellan 9 och 18 år, visar också att användningen av sociala medier ökar.

Bland barnen mellan 9 och 12 år svarade 70 procent att de använder sociala medier, en ökning från 59 procent i mätningen två år tidigare.

Snapchat är det vanligaste sociala mediet bland barn och unga. De lite äldre, 17–18-åringarna, använder Instagram i nästan lika hög utsträckning medan Tiktok är populärt bland de yngre.

Jens Bornemann/TT

Fakta

Rapporten Ungar och medier 2021 kommer från Statens medieråd.

Undersökningen bygger på två olika enkäter, en som skickade ut till 2 000 barn mellan 9 och 12 år och en som skickades till 2 999 barn mellan 13 och 18 år.

Datainsamlingen, som gjordes av Statistiska centralbyrån, pågick mellan den 9 september och den 9 december 2020.

Knappt 33 procent av 9–12-åringarna och 32 procent av 13–18-åringarna svarade. Det är ungefär i nivå med senaste undersökningen som gjordes 2018, enligt myndigheten.

Källa: Statens medieråd.