E-HANDELNS UTVECKLING

Nu ska Åhléns bli ledande inom e-handel

Bild: Henrik Montgomery/TT

Förlusttyngda varuhuskedjan Åhléns har tagit fram en ny strategiplan som ska göra det till ledande i Sverige inom e-handel, rapporterar DI.

2020 var tufft gör Åhléns som under pandemiåret hade en samlad förlust på 331 miljoner kronor efter skatt. Men den nya VD:n Annica Hagen har höga ambitioner.

– Vi ska bli Sveriges ledande e-handlare med en optimal fysisk närvaro inom våra kategorier. Vi ska kapitalisera och använda butiksnätet som en bas för att bygga en optikanal, det är planen. Man har pratat om omnikanaler i många år. Opti tycker jag är rätt nu, att skapa en optimal kanalstruktur utifrån kundernas behov. Man handlar inte antingen digitalt eller i fysiska butiker, utan det beror på vilket läge man är i och vilket behov man har. Jag tycker mig se en trend att många vill handla både och, säger hon till Dagens Industri.

Di: Vd:ns offensiva Åhlénsplan – ”ska bli Sveriges ledande e-handlare”