KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Bensin byts mot el när gräset ska klippas

Robotgräsklippare från Husqvarna i arbete på en gräsmatta i Kristianstad. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

Delstaten Kalifornien har tagit beslutet, många fler förväntas följa efter. Det handlar om ett absolut förbud mot bensindrivna trädgårdsmaskiner.

Beskedet skapar nu möjligheter – men också utmaningar – för svenska Husqvarna.

Lagändringen skrevs under för bara ett par dagar sedan av Kaliforniens guvernör Gavin Newsom. Så snart som 2024 kommer det enligt lag att vara förbjudet att använda exempelvis bensindrivna gräsklippare, lövblåsare och motorsågar i hela delstaten, allt för att försöka begränsa luftföroreningar.

Det som kan tyckas för en utomstående vara en ytterst marginell marknad innefattar i själva verket 14,4 miljoner trädgårdsmaskiner enligt California Air Resources Board. Enligt myndigheten ska också en bensindriven lövblåsare under en timmes användning producera lika mycket luftföroreningar som en personbil som körts 1 100 amerikanska miles, det vill säga 177 mil.

Stor marknad

Husqvarnas vd Henric Andersson följer nu utvecklingen noga och ser en stor betydelse i vad som sker på en av företagets största marknader, USA:

– Kalifornien har alltid varit progressivt när det gäller miljölagstiftning och legat i framkant. Det som händer där har ofta sedan skett i flera andra delstater ett par år senare och många gånger i andra delar av världen. Jag tror inte man ska underskatta Kaliforniens roll att leda vägen, säger han till TT.

Liknande restriktioner har redan tagits gällande Hawaii och i delstaten Massachusetts är frågan uppe för diskussion. Det handlar dock inte bara om delstater i USA, enligt Henric Andersson:

– Vi kan också se hos vissa av våra kunder, statsförvaltningar, kommunala förvaltningar men också hyrbolag och enskilda bolag att man nu ställer krav på noll utsläpp, säger han.

– Jag tror att merparten av det vi gör i dag kommer att vara batteridrivet i framtiden.

Dagens produktportfölj för Husqvarna är enligt Henric Andersson till en tredjedel elektrisk jämfört med elva procent 2015. När exempelvis hälften av produkterna uppfyller de kriterierna är enligt Andersson oerhört svårt att säga men frågan är högprioriterad och när företaget håller kapitalmarknadsdag den 1 december ska elektrifiering vara ett stort tema.

– Det kan låta lite pretentiöst men vi har funnits som företag i över 300 år och alltid haft förmågan att förändra oss själva för att företaget ska vara relevant i tiden. Det här är nästa skifte för oss, vi ska inte bara åka med det här utan också vara i framkant.

Flera utmaningar

Förändringen kommer dock inte utan utmaningar. Eldrivna produkter är fortfarande dyrare än bensindrivna, rent praktiskt behövs extrabatterier som kan bäras med under en arbetsdag.

– Det är inte helt enkelt. Det går inte bara att förse alla produkter med batteri med dagens teknik. Du måste ha en viss energiinnehåll per vikt- och volymenhet för att du ska kunna göra en bra produkt, medger Henric Andersson.

TT: Ni har ju också en stor portfölj när det gäller skogsprodukter. Hur löser man det?

– Du har två omedelbara utmaningar, generellt sett behöver du större motorer. Sedan ska du lösa laddningen när du är ute i skogen.

– Men bara för att det inte finns en lösning nu så betyder det inte att vi aldrig kommer fram till någon lösning och då ska vi vara först.

Tobias Österberg/TT

I Kalifornien är snart bensindrivna lövblåsare ett minne blott. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT