E-HANDELNS UTVECKLING
40 städer krokar arm för bromsa butiksdöden
40 städer har gått samman för att bromsa risken för butiksdöd och allt mer folktomma stadskärnor i Sverige, skriver Ehandel.se
Projektet ska bland annat fokusera på de negativa följderna av att klicka hem varor från utlandet, enligt ett pressutskick.
Några konsekvenser som påtalas är bland annat färre arbetstillfällen och missade skatteintäkter, som bland annat går till vår välfärd, enligt säger initiativtagaren Marie Strinnholm, som driver modebutiken Popolino i Malmö.
Projektet ska utarbeta en informationskampanj som både ska innehålla texter och filmer.
Vidare ska kanadensiska konsultjätten WSP:s svenska kontor ska också bidra med insikter, enligt pressmeddelandet.
– Vi på WSP är vana vid att arbeta med nationell statistik, men det var en utmaning att få fram underlag för just stadskärnornas påverkan/effekt Nu när vi lyckats extrahera dessa data ser vi tydligt sambanden mellan städers utveckling och konsumenters val, säger Fredrik Bergström ek. dr. och affärsområdeschef på WSP.
Ehandel: Ny kampanj ska bromsa butiksdöden – 40 städer krokar arm