EU:S FRAMTID
Fem saker att förstå om EU:s nya techlag
Tech (TT)
Drakarnas tid är förbi, en ny digital vardag väntar. EU:s nyslipade lag, DMA, är ett steg närmare verklighet. Men när träder den i kraft och är den skarp nog att få Google, Apple och Meta på fall? Är det ens syftet? Här är fem frågor och svar.
Vad är det som händer?
DMA eller Digital markets act som lagen kallas är den ena av två EU:lagar på "internetområdet". Lite överdrivet kan man säga att EU har föråldrade lagar som rör just internet, men inte den digitala vardag som kommit därefter full av mobiltelefoner, sociala plattformar och världsomspännande onlineföretag.
DMA, som EU:s medlemsländer och EU-parlamentet nådde en uppgörelse om i torsdags, handlar om att de allra största företagen på området, Amazon, Google, Apple, Meta och Alibaba för att nämna några, behöver vara snällare mot sina mindre konkurrenter. Och att låta användarna bestämma mer själva, oavsett om de har en Iphone eller Android-mobil.
Systerlagen till DMA förkortas DSA (digital services act) och är i samma fas av EU-byråkratin. DSA handlar om innehållet på sociala medier och stora plattformar, vad som är olagligt och skadligt. Saker som porr och reklam.
Behöver jag bry mig?
Ja och nej. När lagarna träder i kraft, tidigast i höst, kommer det förmodligen inte ändra så mycket där och då. Men om EU får som de vill kan DMA exempelvis innebära att du enkelt kan avinstallera appar som är förinstallerade på din nyinköpta mobil. Du kommer eventuellt även att kunna chatta med vänner oavsett om du använder Whatsapp och de använder Imessage eller någon annan tjänst.
I ett pressmeddelande uttrycker EU den delen som att "användare av små och stora plattformar kommer att ha möjlighet att utbyta meddelanden, skicka filer eller videoringa tvärs över meddelandetjänster och på det sättet ha större valfrihet".
Kommer den att ha någon effekt på riktigt?
Förmodligen. EU hotar företag som inte sköter sig med böter. För upprepade förseelser kan summan komma upp i 20 procent av ett företags globala årliga intäkter. Och det verkar som att det finns en plan för att undvika att rika företag bara väljer att betala böterna och fortsätta strunta i reglerna. I en intervju med techsajten The Verge säger EU:s digitaliseringskommissionär Margrethe Vestager:
– Inom DMA finns en hel verktygslåda med sanktioner som blir successivt hårdare. Böterna ökar om du inte ändrar beteendet. Till slut, i verktygslådan, finns redskapet att bryta upp företaget om ingen förändring sker eller om du är en återförbrytare.
Exakt hur och på vilket sätt EU ska kunna straffa exempelvis Meta eller Google lär bli en tuff nöt att knäcka för de jurister som nu finslipar lagtexten innan den börjar gälla.
När träder den i kraft?
Om allt går som EU vill, och hittills har processen med DMA och DSA inte stött på alltför mycket patrull, så kommer lagarna att vara verklighet i höst. Förmodligen oktober.
Dock kommer företag ges olika tidsfrister för att komma i fas med lagarna. Att en person med Android-telefon som använder Whatsapp smärtfritt ska kunna prata med en Iphone-användare som föredrar Telegram kräver väldigt många tungor rätt i mun för att saker som kryptering, datalagring och användarvänlighet ska få plats.
Vad säger företagen?
Föga förvånande är det inte klang och jubel från Silicon Valley där många av bolagen som nu ska dela med sig av skattkistan har sin hemvist. Apple säger i ett uttalande till The Verge :
"Vi är fortsatt bekymrade över att delar av DMA skapar onödiga integritets- och säkerhetssårbarheter för våra användare medan andra delar hindrar oss från att ta betalt för immateriella rättigheter som vi investerat kraftigt i."
Apple betonar samtidigt att de "tror på konkurrens" och fortsatt kommer arbeta med "intressenter i Europa".
Marcus Alexandersson/TT
Fakta
EU-kommissionen lade i december 2020 fram förslag på två nya digitala lagar: om digitala tjänster (DSA) och digitala marknader (DMA).
Förenklat kan DSA liknas vid spelregler för det som händer på de digitala plattformarna medan DMA ses som ett regelverk för hur de största plattformarna, så kallade grindvakter, konkurrerar med andra mindre aktörer inom sitt specifika område.
I DSA ingår skärpta krav på att plattformar agerar mot illegalt innehåll och även hantering av illegala varor. Digitala samordnare i medlemsländerna får en övervakande roll för att se till att plattformarna agerar.
DMA innebär något förenklat att användare måste kunna få välja vilka tjänster de vill, oavsett plattform. I praktiken skulle en Iphone-användare då exempelvis kunna installera appar utanför Apples appbutik.
För att omfattas av DMA krävs bland annat att ett företag erbjuder en "kärntjänst" (webbläsare, meddelandetjänst eller socialt nätverk) på en plattform och att de har 45 miljoner EU-användare per månad.