BROTTEN MOT FÖRETAGEN
Fler ungdomar handlar piratkopierat
Ekonomi (TT)
Allt fler unga köper piratkopior på nätet.
Främst handlar det om kläder och skor, men också vitvaror och hygienprodukter.
– En väska för 50 000 är ouppnåelig för de flesta, säger Per Holgersson på Patent- och registreringsverket.
Enligt en ny undersökning från EU:s immaterialrättsmyndighet (EUIPO) har andelen unga mellan 15 och 24 år som handlar piratkopierade prylar på nätet gått från 25 till 52 procent på tre år.
Enligt Per Holgersson, senior rådgivare på Patent- och registreringsverket (PRV), kan en förklaring vara pandemin.
– Det är en ganska stor uppgång. Vi vet att fler satt hemma och beställde varor på nätet under pandemin, dessutom hade människor lite mer pengar. Det kan ha påverkat även så att fler handlade kopior, säger han.
Enligt undersökningen köpte 37 procent de förfalskade varorna med flit, medan lika många av de svarande uppgav att de lurats att köpa fejkprodukter.
Många blir lurade
I undersökningen har drygt 22 000 unga från EU:s 27 medlemsländer tillfrågats om sina shoppingvanor det senaste året.
De vanligaste varorna som ungdomar köper piratkopierat är kläder och accessoarer, skor, vitvaror samt smink och hygienartiklar.
– Ofta handlar det av förklarliga skäl om priset. När kändisar och influencers poserar på sociala medier och visar upp prylar är det många som vill ha likadana. Men en väska för 50 000 är ouppnåelig för de flesta, säger Per Holgersson.
Han menar att alla blir förlorare i det långa loppet av piratkopiorna, inte bara företagen som tar fram originalen.
– Ser man till hållbarhet är produktionen med största sannolikhet sämre ur miljösynpunkt. Även kvaliteten är sämre, produkterna håller inte så länge.
När det kommer till leksaker, elprylar och livsmedel kan det även innebära en säkerhetsrisk enligt Per Holgersson.
– Det finns i princip aldrig någon produktsäkerhet. Det är ingen som gör något säkerhetstest eller ser till att produkterna uppfyller kraven. Det är ingen som undersöker om till exempel leksakerna innehåller bly eller kadmium, säger han.
Vänner påverkar allt mer
När det kommer till piratkopierat innehåll uppger 33 procent att de har laddat ner, spelat upp eller strömmat från olagliga källor.
I den här kategorin uppger 21 procent att de har gjort det medvetet.
Här går trenden dock i mer positiv riktning, 60 procent uppgav att de inte hade använt olagliga källor det senaste året, jämfört med 51 procent 2019.
Enligt undersökningen är det framförallt pris och tillgänglighet som avgör om unga köper piratkopierat. Men enligt EUIPO blir påverkan från vänner och social påverkan allt viktigare.
Det som däremot avskräcker från köpen är cyberhot, it-säkerhet och miljöpåverkan.
Johanna Ekström/TT
Fakta
De varor som ungdomar oftast avsiktligen köper förfalskade är följande:
Kläder och accessoarer, 17 procent
Skor, 14 procent
Elektroniska apparater, 13 procent
Hygien- och kroppsvårdsartiklar, kosmetika och parfymer, 12 procent
Källa: EUIPO