DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

Klart ja till nya datalagar i EU – välkomnas av handeln

EU-kommissionärerna Margrethe Vestager och Thierry Breton lanserade datalagarna DSA och DMA i december 2020. Arkivfoto. Bild: Olivier Matthys/AP/TT

EU (TT)

Med stor majoritet säger EU-parlamentet ja till nya regler för handel och uppträdande på nätet.

– Den nya lagen gynnar såväl konsument som handlare, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

De två lagpaketen DSA och DMA, som lades fram i december 2020, är nu färdigförhandlade i EU-maskineriet.

På tisdagen godkändes de också formellt av EU-parlamentet, med överväldigande majoritet. Därmed återstår bara samma formella klartecken från EU:s medlemsländer i ministerrådet.

– Vi är givetvis glada över att vi nu är i hamn med en fråga som är av stor vikt för våra medlemmar. Den nya lagen gynnar såväl konsument som handlare, då den säkerställer produktsäkerhet, samtidigt som den ger svenska handlare större möjligheter till att konkurrera på lika villkor. Det är hög tid att ett utökat plattformsansvar kom på plats, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett uttalande.

I grunden handlar DMA mycket om att de stora nätjättarna behöver hantera mindre bolag på ett rättvisare sätt. I DSA ingår i sin tur regler om hur och när olagligt material ska tas bort och ökad öppenhet om bolagens algoritmer.

Resultatet välkomnas av svenska EU-parlamentsledamoten Arba Kokalari (M), som ingått i förhandlingsgruppen kring DSA.

"De nya digitallagarna ger tydliga regler för företag, trygghet för konsumenter och värnar ett fritt internet. Nu kommer användarnas rättigheter på sociala medier stärkas. Får man sitt konto borttaget ska man få en motivering och kunna överklaga", skriver hon i ett uttalande.

Även EU-kommissionen är nöjd.

"Den digitala tjänstelagen (DSA) skapar ett skydd för användarnas rättigheter på nätet. Den digitala marknadslagen (DMA) skapar rättvisa och öppna marknader. Till exempel kommer olagligt näthat att kunna hanteras. Och produkter som säljs på nätet måste vara säkra", säger digitaliseringskommissionären Margrethe Vestager i ett pressmeddelande.

Wiktor Nummelin/TT

Fakta

EU-kommissionen lade i december 2020 fram förslag på två nya digitala lagar: om digitala tjänster (DSA) och digitala marknader (DMA).

Förenklat kan DSA liknas vid spelregler för det som händer på de digitala plattformarna medan DMA ses som ett regelverk för hur de största plattformarna konkurrerar med andra mindre aktörer inom sitt specifika område.

I DSA ingår skärpta krav på att plattformar agerar mot illegalt innehåll och även hantering av illegala varor. Digitala samordnare i medlemsländerna får en övervakande roll för att se till att plattformarna agerar.

EU-parlamentet och EU:s ministerråd enades i april om en kompromiss kring båda lagarna. På tisdagen godkände EU-parlamentet kompromissen om DSA med 539 röster mot 54 och 30 nedlagda, och om DMA med 588 mot 11 och 31 nedlagda.