DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
H&M lanserar sparpaket i miljardklassen – Sverige påverkas
Ekonomi (TT)
H&M lanserar ett omfattande sparpaket på två miljarder kronor. Klädjätten är ett av flera bolag inom handeln som nu anpassar sig när konsumenterna drar åt svångremmen.
Smällarna har kommit på rad för H&M under de senaste åren. I samband med att företaget nu redovisar ett betydligt lägre rörelseresultat (902 miljoner kronor), 33 procent sämre än marknadens förväntningar, kommer beskedet om ett omfattande sparprogram.
– Vi behöver både gasa och bromsa. Gasa genom att verkligen förbättra kunderbjudandet. Bromsa på det här viset för att kunna vara snabbfotade och riktigt effektiva för att vara riktigt konkurrenskraftiga, säger vd:n Helena Helmersson i samband med företagets bolagsrapport för perioden 1 juni–31 augusti.
Inte stänga fysiska butiker
Enligt Helmersson handlar det inte om att till exempel stänga fysiska butiker i större utsträckning, besparingarna ska ske på annat håll.
– Det handlar om till exempel inköp av tjänster, bland annat inom tech. Vi ser också hur det kan handla om kontorshyror eller resor. Sedan finns en större del som handlar om organisationseffektivitet.
TT: Betyder detta att er svenska verksamhet påverkas?
– Ja, i och med att vi inte pratar om butiksledet utan mest den centrala organisationen och den största organisationen ligger i Sverige. Det är däremot för tidigt att säga något om antalet tjänster.
Efter återhämtningen från pandemin då majoriteten av kedjans omkring 5 000 butiker var stängda har nu bolaget helt andra problem att brottas med:
Utträdet ur Ryssland innebär en engångskostnad på omkring 2,1 miljarder kronor. Företaget har hittills hunnit stänga omkring 30 av cirka 170 butiker.
Dyrare transportkostnader liksom en historiskt stark dollar är negativa effekter för företaget när inköpta varor prissätts i dollar.
Flera aktörer med problem
H&M är dock inte ensamt inom klädbranschen att ha stora problem. Förra veckan meddelades att amerikanska konkurrenten Gap ska skära ned med 500 tjänster och brittiska aktörer som Next och Asos har nyligen tvingats att vinstvarna inför kommande delårsrapporter.
– Vi hade en bra sommarkollektion men vi ser att stora marknader i främst Europa påverkats av den värmebölja som var ganska extrem och som försenade höstkollektionen, sedan har kollektionen tagits emot väldigt väl, säger Helena Helmersson om kvartalets vikande försäljning.
På Stockholmsbörsen har H&M:s aktie varit ett sänke under hela 2022 och efter en kraftig nedgång är aktien lunchtid ned omkring 3,7 procent. Faktum är dock att aktien under dagen handlats under 100 kronor, detta för första gången sedan pandemin bröt ut i mars 2020.
Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB, poängterar att det finns två sidor att ta hänsyn till.
– Resultatprognosen för helåret kommer att sänkas signifikant efter den här rapporten. Sedan har i alla fall starten för fjärde kvartalet varit bättre än vi trott. Vi tror att i den priskategori H&M verkar i så är man inte lika konjunkturkänslig. Basplagg som strumpor och kalsonger kommer att behövas och de som tidigare köpte ett dyrare märke kanske går till H&M istället.
Även om SEB och Esbjörn Lundevall är positivt inställd till företagsaktien på lång sikt, konstaterar han att bolaget har ett digert jobb framför sig för att övertyga förvaltare och investerare:
– Det kommer att ta ett tag. Det gäller bland att visa att man kan hantera kostnadsutvecklingen som bolaget haft.
Tobias Österberg/TT
Fakta
Nettoomsättning låg på 57 450 miljoner kronor (55 585 miljoner kronor för samma tid i fjol).
Engångskostnad för uttåg ur Ryssland beräknas till 2 104 miljoner kronor.
Rörelseresultatet uppgick till 902 miljoner kronor (6 272 miljoner kronor samma tid i fjol ), motsvarande en rörelsemarginal om 1,6 procent (11,3 procent i fjol).