Ljusning för tusentals lurade svenskar

Drabbade av bankbedrägerier har större chans att få pengar tillbaka genom ersättning från banken efter ett utslag i Högsta domstolen i somras. Nu meddelar Handelsbanken att man ska göra nya bedömningar av tidigare ärenden. Arkivbild. Bild: Andreas Hillergren/TT

Brott (TT)

En dom i Högsta domstolen i somras gör det lättare att få pengar tillbaka efter bankbedrägerier. Nu meddelar en storbank att man även kommer att göra en ny bedömning av tidigare drabbade.

– Andra banker borde följa efter, säger Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter.

Varje år luras tusentals svenskar på sina besparingar av bankbedragare. Bara det senaste året har över 17 000 fall som rör över 400 miljoner kronor polisanmälts.

Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna ringer upp offren, som i regel är gamla, och utger sig för att vara banktjänstemän. Offret luras att lämna ut koder till bankdosor och bank-id – och får sina konton tömda.

Huvudregeln är att banken ersätter den som råkar ut för en obehörig transaktion. Har transaktionen skett till följd av "grov oaktsamhet" får denne själv stå för kostnaden upp till 12 000 kronor.

Den som, genom likgiltighet inför bedrägeririsken, anses ha agerat "särskilt klandervärt" får i sin tur bära hela ansvaret för de förlorade pengarna, oavsett hur mycket man blivit av med.

Detta har enligt Konsumentombudsmannen (KO) lett till att många som blivit av med sina livs besparingar inte fått en krona tillbaka.

Ny praxis

I juni kom ett beslut från Högsta domstolen som ger offer för bankbedrägerier bättre möjligheter att få pengar tillbaka från banken. Enligt domen ska ett offers agerande enbart anses särskilt klandervärt om denne varit medveten om risken för bedrägeri, och trots det lämnat ut uppgifter till bedragaren.

Svenska Konsumenter och flera medlemsorganisationer har sedan i somras legat på för att bankerna ska ompröva och reglera även tidigare fall där offer för bankbedrägerier, enligt dåvarande praxis, nekats ersättning.

I början av december vände man sig i ett öppet brev till tolv storbanker. Nu meddelar Handelsbanken, som första bank, att man hörsammar uppmaningen.

"Vi kommer att gå igenom tidigare nekade kravärenden och bedöma ersättningsfrågan i enlighet med ny praxis. Processen beräknas pågå under åtminstone ett halvår", skriver Viktoria Aastrup, Handelsbankens chef för extern kommunikation, i ett mejl till TT.

"En orättvisa"

Beslutet välkomnas av Sveriges Konsumenters generalsekreterare Jan Bertoft som uppmanar andra banker att ta efter.

– Det här är mycket viktig ny praxis som är livsavgörande för många människor. Men det blir en orättvisa för dem som fått sina ärenden prövade före HD-domen. Det är en så pass livsavgörande fråga att det måste vara samma regler, säger han.

Branschorganisationen Svensk Bankförening konstaterar att fler, men inte alla, nu kommer att få rätt till ersättning. Enligt föreningen är det upp till bankerna själva att ta ställning till retroaktiv prövning.

Jan Bertoft är kritisk till att inte fler banker tar ett större ansvar för bedrägerierna som riktas mot deras kunder.

TT: Hur ser du på det egna ansvaret hos dem som lämnar ifrån sig sina inloggningsuppgifter?

– Det här handlar om extremt skickliga bedragare. Det finns gränser för hur förberedda, misstänksamma och kunniga vanliga människor ska vara. Bankerna har också ett enormt ansvar i att de inte lyckats skapa tillräckligt säkra system.

Simon Uggla/TT

Fakta

Vid obehöriga uttag från ett bankkonto är huvudregeln att du själv inte blir betalningsskyldig, utan att banken ersätter förlusten.

Har transaktionen genomförts till följd av att du inte skyddat exempelvis bank-id eller pinkod ansvarar du som kontohavare, enligt lagen om betaltjänster, för högst 400 kronor.

Anses agerandet grovt oaktsamt är ansvaret begränsat till 12 000 kronor oavsett storleken på uttaget.

Bedöms du ha agerat särskilt klandervärt får du stå för hela kostnaden själv.

Med grovt oaktsam menas att du agerat på ett sätt som markant avviker från normalt beteende.

Med särskilt klandervärt avses kvalificerade former av grov oaktsamhet. Du som kontoinnehavare ska ha agerat så grovt oaktsamt att du varit likgiltig inför risken för att utsättas för bedrägeri.

Blir du utsatt för bankbedrägeri ska du omedelbart ringa banken och spärra dina konton. Gör därefter en reklamation av uttagen hos banken, och kontakta polisen och polisanmäl händelsen.

Källa: Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumentverket

Fakta

Den 21 juni meddelade Högsta domstolen dom i ett mål rörande en man som utsatts för ett bankbedrägeri.

Bakgrunden är att mannen blev uppringd av en bedragare som uppgav sig ringa från en bank där mannen var kund. Han förmåddes att legitimera sig via bank-id och lämna ut svarskoder från sin bankdosa, och blev på så vis bestulen på 397 000 kronor.

Enligt banken hade mannen agerat särskilt klandervärt när han lämnade över bankuppgifterna, och skulle därmed stå för hela kostnaden själv.

Mannen överklagade till tingsrätten som slog fast att mannen förvisso agerat grovt vårdslöst, men inte klandervärt, och att banken skulle ersätta mannen med det förlorade beloppet minus ett avdrag på 12 000 kronor i enlighet med lagen om betaltjänster.

Domen överklagades till hovrätten där mannen förlorade. Målet togs därefter upp i HD, som i juni slog fast att mannen inte agerat särskilt klandervärt och förpliktigade mannen att ersätta honom med de förlorade pengarna minus "självrisken" på 12 000 kronor.

HD slår i domen fast att mannen uppfattat bedragaren som en "lugn och seriös banktjänsteman" och inte uppfattat det som att han lämnade ut koderna till en obehörig person. Han kan därmed, enligt HD, inte anses ha agerat särskilt klandervärt.