KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Grönt flygbränsle får EU-stöd – branschen välkomnar

SAS hoppas på grönt flygbränsleprojekt. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

EU:s innovationsfond stödjer det svenska projektet med tillverkning av syntetiskt hållbart flygbränsle med 80 miljoner euro, motsvarande närmare 900 miljoner kronor.

De inblandade parterna i projektet är Vattenfall, Shell, Lanzatech och med SAS som tilltänkt användare av bränslet.

Det så kallade elektrobränslet framställs med fossilfri el och i det här fallet infångad koldioxid från fjärrvärmeproduktion, enligt Vattenfall.

Anläggningen är tänkt att ligga i närheten av Forsmark och vid full produktion kunna producera minst 25 procent av SAS behov av hållbart flygbränsle till 2030.

Ett eventuellt investeringsbeslut kommer senare.

Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg är nöjd med att projektet får EU-stöttning.

– Nu måste vi se mer av samma vara för att sätta riktig fart på flygets fossilfria omställning. Särskilt då hela Europa nu förbereder sitt stora klimatpaket Fit for 55 med specifika regler för att öka mängden SAF. Vår bedömning är att planen står och faller på att EU och medlemsländerna gör allt man kan för att tillsammans med flyg- energi- och bränsleindustrin snabbt skala upp tillverkningen av SAF. Precis som vi skrev i vår färdplan 2018 alltså. Tyvärr har vi inte sett några sådana satsningar från Sverige, men nu kanske proppen åker ur, säger han i en kommentar.

Den svenska flygindustrin har tagit fram en färdplan för att nå ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och att allt flyg som lyfter från svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2045.

– Den svenska flygindustrin vill gå före och flyga mer fossilfritt. Med politikens stöd kan vi skapa en livskraftig svensk flygindustri som inte bara blir fossilfri och stärker tillgängligheten utan även hjälper andra länder att sänka sina utsläpp med smart flygteknik och kunskap, vätgas- och elflyg samt gröna flygbränslen ”Made in Sweden”, säger Fredrik Kämpfe.