RÄNTAN OCH INFLATIONEN
"Värsta häxbrygden som kokats ihop"
Ekonomi (TT)
De skenande matpriserna beror på en alldeles särskilt olycklig kombination av orsaker, enligt Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.
– Det är den värsta häxbrygden som kokats ihop, säger han.
Matpriserna steg 2,5 procent i februari jämfört med i januari, enligt den oberoende sajten Matpriskollen. I årstakt är nu prisökningen på mat runt 20 procent. Carl Eckerdahl konstaterar att detta tyvärr inte överraskar.
– Det är beklämmande att det fortsätter månad för månad. Jag vet ju orsakerna, men det gör mig inte gladare, säger han.
Pandemin och klimatproblemen gjorde att tecknen på stigande priser kunde börja anas redan under sommaren 2021.
Svaga kronan
– Sedan förstärktes detta av kriget och den svaga kronan.
Han tycker att den svenska livsmedelsbranschen sitter i samma båt som alla andra livsmedelsaktörer i världen, med det mycket påtagliga tillägget att vi har en mycket svagare valuta. Det gör att svenska priser sticker iväg extra mycket.
– Det är den värsta häxbrygden som kokats ihop.
Han tycker att kronkursens betydelse har kommit lite i skymundan.
Likaså de stigande räntorna.
– Riksbanken ser räntehöjningar som sättet att bekämpa inflationen. Men det är kostnadsdrivande i sig. Finansieringskostnaderna för företagen ökar, och det bidrar till ökade priser, säger Carl Eckerdal.
Mattias Persson, chefsekonom på Swedbank, konstaterar att de kraftigt stigande matpriserna är en signal om att inflationen fortsätter.
Biter sig fast
– Den kanske också biter sig fast, säger han.
Till skillnad från Carl Eckerdal ser han ingen annan utväg än att räntan måste upp ytterligare.
– Riksbanken behöver agera. De kommer att behöva höja mer än vad som sades i deras tidigare prognos.
Mattias Persson ser att priserna kommer att fortsätta att stiga under våren, kanske ända fram till sommaren.
– Vi kommer att ha det tufft fram till midsommar, säger Mattias Persson.
Johanna Cederblad/TT
Fakta
Matpriskollen har undersökt drygt 44 000 artiklar hos de stora kedjorna. Prisutvecklingen för dagligvaror var 2,1 procent. För enbart mat, som är en snävare kategoriprocent, var prisökningen 2,5 procent under februari jämfört med januari.
Hittills i år har dagligvarorna stigit 3,4 procent.
Prisutvecklingen under tolv månader är 15,2 procent för dagligvaror och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.
Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.
I januari sjönk inflationen, prisförändringarna på årsbasis, till 11,7 procent enligt måttet KPI. Det kan jämföras med 12,3 procent månaden före.
Källa: Matpriskollen, Statistiska centralbyrån (SCB).