CORONARESTRIKTIONERNA
Lättade munskyddsrestriktioner delar företag
Ekonomi (TT)
Personer som är vaccinerade kan slänga munskyddet.
Så enkelt är det dock inte för stora amerikanska företag. De nya rekommendationerna från USA:s smittskyddsmyndighet splittrar tunga arbetsgivare.
Under gårdagen kom beskedet från CDC, USA:s smittskyddsmyndighet. En uppdatering av virusrekommendationerna betyder att de personer som är vaccinerade inte längre uppmanas att bära munskydd.
"Den som är fullvaccinerad kan delta i inomhus- och utomhusaktiviteter, stora som små", var budskapet.
I USA, där nu mer än en tredjedel (36 procent av befolkningen) är helt vaccinerade, har beskedet enormt stor betydelse. President Joe Biden kallar det en "milstolpe".
Komplicerad rekommendation
Det är dock inte helt okomplicerat. Detaljhandelsjätten Walmart med totalt 1,6 miljoner anställda i USA meddelade genast att såväl anställda som kunder som är vaccinerade kan slopa munskydden från och med den 18 maj. Dessutom får alla anställda som vaccinerat sig 75 dollar i en lönebonus. Konkurrenten Kroger, som är störst inom snabbköpssektorn, meddelar däremot att man håller fast vid sin tidigare linje kring att bära munskydd.
Detsamma gör även stora biltillverkare som General Motors och Toyota, där anställda av naturliga skäl vistas nära varandra vid produktionsbanden. Även flera stora livsmedelstillverkare – som General Mills och Kellogg, mest kända för sina frukostflingor – vidhåller samma linje.
Branschorganisationen Retail Industry Leaders Association påpekar att CDC:s nya rekommendationer i vissa fall kolliderar med rekommendationer på delstatsnivå och uppmanar därför kunder att att handla via nätet och undvika att besöka butiker.
– Butiker kommer fortsätta att prioritera säkerheten för deras anställda först och främst. Vi uppmanar alla kunder att följa säkerhetsprotokollen och använda munskydd samt hålla avstånd, säger organisationens vd Lisa LaBruno i ett uttalande, enligt tidningen Wall Street Journal.
Bra för Walt Disney
För restaurangbranschen som har splittrats mellan att å ena sidan öka tillgängligheten för kunder, å andra sidan tillhandahålla en säker miljö, är det fortfarande oklart hur man ska hantera den nya situationen. Branschorganisationen National Restaurant Association har valt att inte göra någon omedelbar uppdatering av sina rekommendationer.
För vissa branscher, som exempelvis nöjesparkerna, är beskedet dock extremt välkommet. Precis som i Sverige har pandemin slagit hårt och exempelvis Walt Disney vågar nu se med lite förhoppning på sommaren, bland annat när det gäller verksamheten i Florida i södra USA.
– Det är stora nyheter för oss. Alla som varit i Florida mitt i sommaren med en ansiktsmask vet att det kan vara rätt utmanande, sade vd:n Bob Chapek i samband med att bolaget i veckan släppte nya delårssiffror.
Tobias Österberg/TT