DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Utbudet av begagnade bilar "extremt lågt"

Antalet begagnade bilar blir allt mindre, visar nya siffror från Wayke. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi (TT)

Utbudet av begagnade bilar är rekordlågt. I år har marknaden för begagnade bilar minskat med 22 procent, enligt bilhandelssajten Wayke.

– I stort sett alla faktorer som påverkar utbudet gör att det krymper just nu, säger Waykes Sverige-vd Sofia Forsling.

Fjolåret innebar ett prisrally på marknaden för begagnade bilar. Med långa leveranstider på grund av halvledarbrist, ökade exportpriser och inflation sköt priserna i höjden – och 2023 har fortsatt på samma sätt.

Statistik från Wayke visar att snittpriset på en begagnad bil nu är 25 procent högre än för två år sedan och 11 procent högre än i juli förra året. Enligt bilhandelssajten var snittpriset för en begagnad bensinbil i juli 221 000 kronor, respektive 220 000 för en begagnad dieselbil.

"Inflödestakten saktar ner"

Samtidigt sinar utbudet, bland annat till följd av en svag krona och ett kärvt ekonomiskt läge för många svenskar.

– Folk har helt enkelt mindre i plånboken som ränteläget är nu vilket är en faktor. Nybilsförsäljningen har minskat och ofta när en ny bil säljs så byts en annan bil in som säljs som begagnad. När den takten minskar så minskar också inflödet av begagnade bilar, säger Sofia Forsling, Sverige-vd på Wayke.

– Kronan är svag så exporten av nyare begagnade bilar har ökat väldigt mycket. Det är också en faktor till att utbudet är extremt lågt.

Elbilar undantag

Jämfört med fossildrivna bilar går begagnade elbilar däremot mot strömmen. Där har priserna rasat med 24 procent samtidigt som utbudet det senaste året ökat med 426 procent, om än från låga nivåer.

– Laddbara bilar står för 5 procent av begagnatmarknaden så det är fortfarande en liten del. Men det ökar snabbt. Funderar du på att byta en begagnad fossilbil mot en begagnad elbil kan det vara ett bra drag nu när priserna på begagnade elbilar sjunkit samtidigt som du fortfarande får bra betalt för en fossildriven bil, säger Sofia Forsling.

Robin Salomonsson/TT