DEN GLOBALA KONJUNKTUREN
Rederier dirigerar om – rundar Afrika
Ekonomi (TT)
Danska Maersk kommer av säkerhetsskäl helt sluta köra frakter via Suezkanalen. Norska Wallenius Wilhelmsen hakar på.
Effekten kan bli tydlig för världshandeln, med förseningar och högre priser på frakt och försäkringar. Men energimarknaden är ganska oberörd än så länge.
Maersk har beslutat att ställa om rutterna för sina fraktfartyg på väg mellan Asien och Europa. I stället för Suezkanalen är det nu runt Godahoppsudden – runt hela den afrikanska kontintenten – som gäller, enligt ett pressmeddelande från den danska fraktbjässen.
Norgebaserade Wallenius Wilhelmsen tar rygg på danskarna.
"Personalens säkerhet går före allt annat", skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Ny rutt
Maersk beslöt i förra veckan att stoppa transporter på väg mot Suezkanalen och Röda havet, sedan den Iran-stödda huthirörelsen i Jemen sedan en tid angripit ett stort antal civila fraktfartyg i området. Detta har lett till att ett 20-tal fartyg har stoppats i väntan på beslut om vilken väg de ska ta.
"De kommer att fortsätta sin färd på en ny rutt så snart det är möjligt", skriver Maersk.
Maersk tillägger att man välkomnar att stater runt om i världen reagerat på situationen och planerar säkerhetsåtgärder för att möjliggöra trafik i Röda havet och därmed genom Suezkanalen igen. Men för tillfället är det ännu svårt att avgöra exakt när det är på plats, tillägger rederiet.
Säkerhetsproblemen för fartygstransporter i Röda havet, som i praktiken förhindrar användning av Suezkanalen för frakter mellan Asien och Europa, slår främst mot den globala handeln med varor, enligt Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken.
– Det är ju 15 procent av världshandeln eller något som går genom Suezkanalen, säger han.
Krävs eskalering
När det gäller transporter av olja, naturgas och annat är problemet inte lika stort.
– Oljepriset har gått upp lite på den ökade osäkerheten. Men så länge det inte blir avbrott i någon produktion och man kan få ut oljan på något sätt kommer det att sätta världsmarknadspriset på olja, säger Kopfer.
– Det är inte så mycket oljevolymer som går genom Suezkanalen. Det är ett par miljoner fat per dag, ett par procent av den globala oljemarknaden, tillägger han.
För att det ska bli större effekter på energipriserna krävs troligen en militär eskalering av konflikten i Mellanöstern som drar in oljeproducerande länder, enligt Kopfer.
– Det handlar om Saudiarabien, Iran och kanske Irak. Där finns den stora risken på oljesidan, säger han.
– Lite avbrott och transportstörningar spelar ingen större roll. Det går att få ut transporter på annat håll. Saudiarabien kan köra sina transporter runt Afrika. Och Iran, de exporterar mest till Kina, tillägger han.
Till saken hör enligt Kopfer att USA under hösten har ökat sin produktion av olja och gas och nu är nummer ett i världen – före både Saudiarabien och Ryssland. Och då El Niño-relaterad torka i Panama just nu bromsar leveranserna genom Panamakanalen ut i Stilla havet är ovanligt mycket av den amerikanska oljeindustrins leveranser just nu riktad österut, till Europa.
Joakim Goksör/TT