DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Baksmälla för champagnehusen

Invånare i schweiziska Genève skålar i champagne vid det traditionella nyårsdoppet i Genèvesjön. Arkivbild. Bild: Salvatore Di Nolfi/AP/TT

Ekonomi (TT-Bloomberg)

Efter framgångsåren, nu kommer baksmällan för de franska champagnehusen. Förra årets försäljning var den lägsta sedan 1980-talet.

Totalt 299 miljoner sålda buteljer må låta mycket men bakom siffrorna döljer sig en tydligt nedgång. Exporten till andra länder sjönk med 8,2 procent jämfört med 2022 och fransmännen själva valde också att snåla in på bubbel.

Exkluderat året 2020 när pandemin bröt ut och stora delar av världen stängdes ned så var den inhemska försäljningen den sämsta sedan 1985. För franska champagneproducenter är just hemmamarknaden dessutom extra viktig, 4 av 10 flaskor som produceras, säljs också på hemmaplan, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Det är nu en ny verklighet för en rad aktörer som efter pandemin fick se ett rejält uppsving. Det höga inflationstrycket globalt har dock inneburit en avmattad efterfrågan inte bara på champagne utan en rad företag inriktade mot lyxvaror som bland annat kläder och smycken. Lyxkonglomeratet LVMH med champagnemärken som Moët & Chandon och Dom Pérignon har till exempel för de nio inledande månaderna 2023, redovisat en intäktsnedgång på 7 procent.