KOMPETENSKRISEN

Flaskhalsen för Sveriges nya basnäring: Kompetensbrist

Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Den svenska datorspelsbranschen omsätter lika mycket som exporten av järnmalm, rapporterar Dagens Nyheter som har intervjuat Paradox Interactives vd Ebba Ljungerud.

Spelbranschen har gått väldigt starkt under de senaste åren. Paradox omsättning trefaldigades mellan 2016 och 2020, till nästan 1,8 miljarder kronor, skriver DN.

– Vi är nog en unik fågel på marknaden, vi gör smala och ganska svåra spel med mycket historia, krig, stadsbyggnad, kolonialisering av Mars. Vi talar om djupa strategispel, säger Ebba Ljungerud till DN.

Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, säger att branschen bestod av ungefär 100 personer i Sverige på 90-talet för att idag ha 10 000 anställda, varav en tredjedel finns utomlands.

Enligt siffror från 2019 omsatte branschen 24,5 miljarder, där det mesta säljs till andra länder. Det är ungefär lika mycket som den svenska exporten av järnmalm.

– Vi kallar oss inte basindustri, men blir glada om andra gör det. Vi växer mycket starkt och utan att förbruka särskilt mycket naturtillgångar. Räknat utifrån försäljning, investeringar och utbildningskvalitet är vi ungefär topp fem globalt. Minecraft är numera världens mest sålda spel, säger Strömbäck till DN.

Branschens stora problem är bristen på kompetent personal.

– Det är ingen brist på kapital, teknik eller idéer, flaskhalsen är kompetensförsörjningen. Vi vill ha ännu mer satsning på yrkeshögskolor och stoppa kompetensutvisningarna, säger Per Strömbäck till DN.

Ebba Ljungerud instämmer.

– Kompetensen är ett ganska stort problem - vi är ju ett gäng företag här i Sverige som konkurrerar om samma personer, så vi får i högre grad leta utomlands.

Sveriges datorspelsdrottning: Att vara nörd är coolt